Emanuel Sidea: Var inte rädd för Amazonvargen

Text:

Bild: TT

"Amazon kommer nu". Så har det låtit i åratal i både branschmedier och affärspressen. I det extremt USA-tillvända Sverige man brukat detta mycket slitna grepp för att skapa någon slags engagemang bland läsarna: "NU! kommer Amazon".

Andra har också hängt på. Det svenska komplexet har lyst i all sin härlighet: vi som är så extremt trendigkänsliga och kapitalstarka konsumenter borde utgöra en mycket attraktiv lockelse på giganten Amazon.

Dramatiken har dock skapats genom att ställa de svenska e-handlarna framför detta stundande hot. Och i åratal har det tröskats i gud vet hur många artiklar. Vargen. Amazon. Snart, snart. Tecken har tytts. Domänregistreringar nagelfarits. Det är bara kaffesumpen som inte synats.

När det i år blev klart att Amazon kommer till Sverige och närmare bestämt öppnar ett stort lager i Eskilstuna har varg-dramatiken bara justerats en aning.

LÄS OCKSÅ: Emanuel Sidea: Miljardströssel till butiksägare och burgarkrögare

Hur stor bett av svenska marknaden kommer den amerikanska jätten ta? Och så har man spanat på bolagets dominans i USA och dragit slutsatsen att det översatt till svenska förhållanden skulle innebära att i princip varannan aktör riskerar att försvinna.

Jag är inte så säker på att våra e-handlare behöver vara oroliga.

Amazons främsta styrka är inte de låga priserna utan att man säljer bekvämligheten. Det är bara gå till mig själv, jag handlar inte varor från en e-butik som tvingar mig att hämta leveransen hos någon tobakshandlare typ på andra sidan kommungränsen. Jag föredrar den som erbjuder leverans till dörren och accepterar därför att varan också är 5-10 procent dyrare än hos den billigaste konkurrenten.

Trenden kommer och går, men bekvämlighet är som fransk haute couture — tidlöst. Och dyrt.

Genom betalmedlemskapet Prime, som inte på långa vägar täcker sina kostnader, utlovas Amazon-kunder en extremt snabb leverans. Det är bekvämt för kunden, men smärtsamt dyrt för företaget.

I fjol hamnade Amazons logistikkostnader på 40 miljarder dollar, motsvarande 360 miljarder kronor. Det är ungefär lika mycket som Volvo Lastvagnars samlade börsvärde.

LÄS OCKSÅ: Auschwitz vs Amazon

Kostnaderna för logistiken fortsätter att skjuta i höjden i takt med att volymerna ökar. Sedan 2012 har Amazon gått back motsvarande 750 miljarder kronor på sina leveranser, enligt Dagens Industris sammanställning häromveckan. Det är en siffra som motsvarar Sri Lankas bruttonationalprodukt.

Å andra sidan är Amazon exceptionellt lönsamt. 2019 landade vinsten på 113 miljarder svenska kronor; för de senaste fem åren är den sammanlagda vinsten 27,7 miljarder dollar eller 270 miljarder kronor.

Men det är missvisande att bara stirra på vinsten. Den största delen av vinsten hämtas från molntjänsten Amazon Web services, som egentligen är en helt annan verksamhet och har mycket lite gemensamt med e-handelsplattformen med samma namn.

I själva verket ligger Amazons ehandel i Nordamerika på det ganska branschtypiska 3 procents vinstmarginal. Knappast någon vinstmaskin. I resten av världen går deras e-handeln dessutom med förlust.

Och det är här någonstans som jag ser ett starkt skäl till varför svenska e-handlare inte behöver oroa sig. För trots att Amazon har dominans på sin hemmamarknad är lönsamheten inte särskilt stor, logistiken är en rejäl utmaning framöver – särskilt när man går in i nya marknader. Nog kommer företaget koncentrera sig på den viktiga USA-marknaden än att försöka ta kontroll över en lilleputtsmarknad som den svenska är med bara 10 miljoner invånare.

Men vi vill ju så gärna känna oss viktiga, prioriterade. Ja, sedda. Att Amazonvargen Jeff Bezos i alla fall skänker oss en liten, liten tanke.

Läs fler inlägg i ekonomibloggen här!