Årets ekonomisvensk 2020: Peter Carlsson, vd Northvolt

Text:

Foto: Felix Odell

Planerna kan kallas högtflygande. Northvolts vd vill bygga en av världens största och mest moderna batteritillverkning åt eldrivna bilar. 2030 ska bolaget ha tagit över 25 procent av den europeiska marknaden.

Enligt Peter Carlsson är man på god väg att nå målet. 2019 sattes de första stålbalkarna, för det som ska bli fabriken Northvolt Ett, ner i marken i industriområdet Bergsbyn utanför Skellefteå. De första battericellerna planeras att rulla ut från fabriken 2021. Men coronaåret 2020 har fört med sig svårigheter att locka rätt kompetens.

– I början av året var vi oroliga för att ta emot asiatisk kompetens till Sverige. Och sedan kom pandemin till Europa. Då var det svårt att få asiaterna att komma hit.

2020 växte företaget med 500 personer och strax före jul passerade man 1 000 anställda. Northvolt söker med ljus och lykta efter specifika kompetenskategorier som »inte växer på träd i Europa«.

– Om vi tittar på teamet med batteriutvecklingsingenjörer: där är 90 procent icke-svenskar – en stor del asiater. Det finns ganska lite av den här sortens industri i Europa. Så man får titta på närliggande industrier – läkemedel, livsmedelsindustrin eller en annan typ av processindustri och bygga ett så komplett team som möjligt, säger Peter Carlsson.

Han hade gärna velat se att svenska universitet och högskolor fokuserade mer på elektrifiering. Intresset hos studenterna är stort, det märker Northvolts vd i antalet ansökningar, men universitetsutbildningarna och deras läroplaner är trögrörliga.

– Vi tycker att man borde få ut 1 000 ingenjörer per år inriktade på batterier, i ett brett perspektiv. Det handlar inte bara om battericeller, utan om hur man bygger batterisy­stem, kylning, mjukvarustyrning.

Förutom fabriksbygget i Skellefteå har Northvolt en forskningsanläggning i Västerås, en fabrik i Polen som tillverkar batterimoduler, och planer på Northvolt Zwei i Salzgitter i Tyskland. Den sistnämnda fabriken är tänkt att vara i drift 2024, men miljöprövningsprocessen drar ut på tiden. Peter Carlsson beskriver själv Northvolt som ett startup-företag.

Finns det några risker med att sprida ut sig på så många platser i ett tidigt skede?

– Det är klart att det finns risker. Men vi jobbar mycket med att bygga en gemensam kultur, att vi har samma ribba vad gäller hur vi tar in talang, ledarskap et cetera, säger Peter Carlsson.

2019 gjorde Northvolt en förlust på 539 miljoner kronor. Allt enligt plan för att nå de marknadsandelar man vill ha, har det beskrivits som. Bolaget har fått in miljardbelopp genom både lån och nyemission; och fler finansieringsrundor är att vänta, enligt vd:n.

– Det positiva under det här året är att det har skett en väldig förändring av hur den finansiella världen tittar på en grön omställning. Det gör att våra förutsättningar för att fortsätta attrahera kapital ser mycket bättre ut.

När blir ni lönsamma?

– Redan nästa år kommer delar av batterisystemet att bli lönsamt. När vi skalar upp i Skellefteå 2022 kommer vissa delar att visa ett bra kassaflöde.

Peter Carlsson är övertygad om att det kommer att byggas batterier i Skellefteå, och att det är framtiden för biltrafiken. Vätgas anses av vissa vara en konkurrent till batterier, men det är mer troligt vid tunga transporter, menar Northvolts vd.

– Batterierna kommer att vara framtiden för lätta transporter. Att vi spelar på rätt häst just nu är utan tvekan.

***

Det brukade heta att de enda större svenska innovationsföretag som kommit till sedan andra världskriget är Ikea och TetraPak. Årets ekonomisvensk har visat att det inte längre är sant. Med erfarenhet från världsledare i branschen återvände han hem och lyckades finansiera och bygga en av de största industrisatsningarna i Sverige någonsin. Efter investeringar på runt 60 miljarder kronor kommer Northvolt att kunna leverera batterier till närmare en miljon elbilar.

***

Övriga pristagare av Årets svensk 2020

Årets Svensk, Kultur: David Thurfjell, professor i religionsvetenskap, Södertörns Högskola

Årets Svensk Samhällsbyggnad: Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige

Årets Svensk, Innovation: Helena Samsioe, vd Globhe

Årets Svensk, Miljö: Elsa Bernadotte, operativ chef, Karma

Årets Oxenstierna: Sofia Wallström, GD IVO

Årets Svensk Medicin, Mikael Dolsten, chef medicinsk forskning och utveckling, Pfizer

Årets Parlamentariker: Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson, Centerpartiet

Årets Svensk: Karin Hildebrand, IVA-läkare Södersjukhuset