Storbank tar drygt 4 miljarder kronor i pant av Petter Stordalen efter tufft år

Text:

Foto: TT

Norska Dagens Næringsliv skriver idag att norska storbanken DNB tar 3,9 miljarder i pant av den norska hotellimperiebyggaren. Det motsvarar ungefär samma belopp i svenska pengar.

Med coronapandemin har hotellen haft en dramatiskt minskad beläggning och reseförbud har slagit ännu hårdare mot Vingresor (Thomas Cook) där Stordalen 2019 köpte in sig med ett 40-procentigt ägande. Han är också storägare i Stureplansgruppen, med restauranger och nattklubbar runt Stureplan.

Enkelt uttryckt kan man säga att Stordalen investerat där corona slår som hårdast.

I början av coronapademin säkrade Stordalen sin finansiering i sin bank DNB, som ägs av norska staten. Nu tar banken pant för 3,9 miljarder i Stordalens ägarkoncern Strawberry Group. Det handlar enligt Dagens Næringsliv om värden som finns i varulager, lösöre och fordringar i hotellrörelsen.

Stordalen själv brukar tala om ”Jordgubbsfilosofin – att man måste sälja de bär man har – handlar om att ta utgångspunkten i det man har och göra det bästa av det”. Men när han som tolvåring stod under ett parasoll på torget i Porsgrunn och sålde jordgubbar fanns ingen pandemin som höll tillbaka kunderna eller stoppade jordgubbsleveranser.

Bara under 2019 gjorde enligt beräkningar Stordalens koncern investeringar på 4,5 – 5 miljarder kronor och det har funnits röster som säger att hans tillväxt har skett till priset av hög belåning. Nyligen sålde han sitt danska prestigehotell Villa Copenhagen för en miljard. I januari i år fick han för första gången vara med om att stänga ett hotell när Comfors Hotel Stavanger gick i konkurs. Av mindre betydelse är att han sålde sitt svenska Stawberryförlag till Bonnier Books.

Stordalens Nordic Choice Hotels är näst störst bland svenska hotellkedjor, bara Scandic Hotels är större. Strawberry Group har driften av sammanlagt kring 200 hotell, men äger endast 24 av hotellfastigheterna.

Samtidigt har Stordalen hela tiden haft en aggressiv etableringsstrategi med en rad nya hotell planerade, som spektakulära Clarion Hotel Karltornet i Göteborg med 300 hotellrum i den 245 meter höga skyskrapan.

Senast i raden av hotellöppningar är Clarion Hotel Sea U i Helsingborg som tar sikte på konferensmarknaden med med kongresshall som rymmer 1 250 personer, samtidigt nästan alla kongresser idag genomförs digitalt. Och där snart en ny hotelletablering väntar med ett av Scandics hotell som också är inriktat mot samma marknad.