I Mittens rike är den enväldige konung

I Kina kan inget stort företag existera utan länkar till kommunistpartiet. Även den svenska industriklenoden Volvo Cars är solitt förankrat i Kina.

Text:

Toppbild: AP

Toppbild: AP

I veckan presenterade Ericsson siffrorna för tredje kvartalet. Vinsten steg och mycket går telekomjättens väg för närvarande, med ett viktigt undantag; försäljningen i Kina nära nog halverades. Och det berodde inte på att den kinesiska marknaden – världens största för mobilsystem – krymper (det gör den inte). Nej, orsaken är rent politisk. Den kinesiska staten hämnas därför att Post- och Telestyrelsen har förbjudit leverantörer som Huawei i svenska mobilnät. Sett med stora och blåa nordiska ögon kan det tyckas svårbegripligt att en stat ger sig på ett privat bolag för något som det företaget inte har något inflytande över och faktiskt även har opponerat mot. Men betraktad genom mandelformade och i huvudsak nötbruna synorgan som förläst sig på citat av ordförande Mao och ordförande Xi, ter sig saken tydligtvis annorlunda.

Xi Jinping och kommunistpartiet har på senare år stärkt greppet om Kinas näringsliv på ett skrämmande sätt. Mest uppmärksammat är förstås att Kinas rikaste man, Alibabas grundare Jack Ma, »försvann« för att dyka upp långt senare och mer eller mindre lämna över kontrollen över sin företagsgrupp till myndigheterna. Alibabas aktiekurs halverades och har inte återhämtat sig. Liknande åtgärder har drabbat fler kinesiska techbolag. Även deras aktier har kollapsat.

Så till veckans andra stora svenska näringslivshändelse med Kina-koppling; Volvo Cars villkor för den stundande börsnoteringen. Intressantast var uppgiften att ägaren Geely behåller hela 97 procent av rösterna efter listningen. Makten över den svenska industriklenoden är alltså solitt förankrad i Kina även fortsättningsvis, även om vd Håkan Samuelsson försöker tona ner den politiska risken.

»Alla vet att Volvo har en huvudägare som är kines, men det är en kinesisk privatperson och ett privat bolag. Det finns inga kopplingar till några statliga kinesiska bolag eller så, utan jag tror det är bra att ha en stabil huvudägare och i vårt fall är det en kines« sa han till Di tv.

Men i Mittens rike kan inget stort företag existera utan länkar till kommunistpartiet och staten. I synnerhet inte i kretsen av landets rikaste personer där Geelys ägare Li Shufu ingår. Fråga investerarna i Alibaba, Didi, Tencent och Evergrande. Eller läs mer här. 

Text:

Toppbild: AP