Volvos börscomeback ska tvätta bort Kinastämpel

Vem styr? Det traditionstyngda Göteborgsbolaget eller den kaxiga sladdisen Polestar?

Text: Jan Lindroth

Bild: Adam Ihse/TT

Volvo Cars lämnade Volvokoncernen redan 1999 när det köptes av Ford. Efter att ha misshandlats av sina amerikanska ägare under tio år gick den svenska klenoden överraskande vidare till kinesiska Geely med den gåtfulle Li Shufu som huvud­ägare.

Veckans besked om en börsnotering var inte oväntat eftersom Volvo Cars har flaggat för sådana planer tidigare. Hösten 2018 var bolaget exempelvis på väg mot börsen, men fick abrupt ställa sig på bromsen när aktiemarknaden vände nedåt och det inte var möjligt att få så mycket betalt för aktierna som Geely önskade.

Det Volvo som nu kommer tillbaka till aktiemarknaden är ett radikalt annorlunda bolag. 733 000 sålda bilar förra året är mer än vad Volvo någonsin klarat av att leverera. Fokus ligger på elektrifiering, digitalisering och uppkoppling av hela fordonet.

FÖR ATT SKYNDA PÅ den utvecklingen ska Volvo Cars ta in 25 miljarder färska kronor vid noteringen. Ambitionen är att hälften av alla Volvobilar som säljs 2025 ska vara helt elektriska. Även om Volvo Cars ligger långt fram när det gäller elektrifiering och teknologi som gör bilar delvis självkörande så har många konkurrenter kommit ännu längre. Det gäller inte minst de verkligt stora europeiska och japanska bilföretagen som nu pumpar ut allt billigare små elbilar som verkar falla köparna i smaken. Samtidigt satsar de enorma belopp på utveckling, batteritillverkning och digitalisering.

Volvo Cars har inte själva sagt något om värderingen utan den ska hamras fram efter »sonderingar med analytiker, investerare och investmentbanker«. Men med ledning av diverse diffusa läckor och uppskattningar bland branschexperter ligger dock förväntningarna på 20–25 miljarder dollar, det vill säga i storleksordningen 200 miljarder kronor.

Det skulle i sin tur innebära att nära hälften av Volvo Cars värde utgörs av hälftenägandet i Polestar, elbilsbolaget som är på väg in på Nasdaq-börsen i New York. Polestar startades av Volvo tillsammans med Geely 2017. Polestar samarbetar tätt med Volvo Cars och siktet är inställt på Tesla.

Nuvarande modellen Polestar 2 är en direkt konkurrent till Teslas bästsäljare, modell 3.

TROTS ATT POLESTAR i dag bara säljer omkring 10 000 bilar per år så ligger värderingen i närheten av Volvo Cars, 20 miljarder dollar. Då värderas Volvo Cars ändå med en premie jämfört med andra biljättar som VW, BMW, GM och Ford. Polestar å andra sidan har en låg värdering jämfört med till exempel Tesla när man jämför värdet på företaget och prognoserna för bilförsäljningen.

Att Volvo Cars, men även Polestar, går till börsen nu beror dels på att börsen står högt, även efter en sättning på cirka 10 procent den senaste månaden. Samtidigt är aptiten hög på nya bolag, men viktigast är nog att försöka tvätta bort Kinastämpeln som kan vara ett hinder på den amerikanska marknaden. I synnerhet ju mer uppkopplade bilarna blir.

Om Volvo Cars lyckas hävda sig i elektrifieringen och digitaliseringen av bilar så kan den delikata situationen uppstå om några år att man frontalkrockar med sitt dotterbolag och samarbetspartner Polestar. Ägarbilden är nog den lättaste att ändra. Samarbetet som bygger på både forskning och utveckling samt volymer kan vara knepigare.

Blir både Volvo Cars och Polestar framgångsrika kommer deras marknader och målgrupper alltmer att överlappa. Frågan är väl vem som ska sitta i förarsätet då. Det traditionstyngda Göteborgsbolaget eller den kaxiga sladdisen?