När statsminister Ulf Kristersson och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skrev under avsiktsförklaringen om en storaffär där Ukraina kan köpa mellan 100 och 150 exemplar av stridsflygplanet Gripen sprudlade entusiasmen framför smattrande kamerablixtar. För Kristersson och hans stab var det en PR-mässig fullträff med hög goodwill-faktor i ett pressat politiskt läge med ett knappt år till valet 2026. 

Ukrainas intresse för Gripen är ingen nyhet i sig. Redan vid sitt första besök i Sverige 2023 gick Zelenskyj med håven när han träffade Kristersson på Harpsund. Då var statsministern inställning njugg och Zelenskyj fick återvända tomhänt. En enkel förklaring till att regeringen nu har svängt är att man vill säkra Saabs framtid som flygtillverkare. Frågan om Ukraina-planerna är realiserbara hänger dock kvar i luften. Avsiktsförklaringen är lös i konturerna och av icke-bindande karaktär. Det finns ”inga rättsliga eller finansiella åtaganden.” 

– Det känns väldigt svajigt i många avseenden, till exempel måste Saab skala upp produktionen till helt nya höjder och det är inte säkert att man klarar av det, säger en person som sedan länge har god insyn i svensk stridsflygstillverkning. 

Att tillverka volymer på 100 till 150 Gripen E har Saab aldrig varit i närheten av. Det finns också redan bindande avtal med Sverige och Brasilien och sedan står Colombia, Peru och Thailand på tur i olika stadier. Produktionskapaciteten kan bli en flaskhals.

Både Kristersson och Saab har utlovat leveranser ”inom tre år” och så kan det bli – eller inte. Saabs vd Micael Johansson har talat om att företaget kan öppna en fabrik i Ukraina med tillägget att ”det inte är så lätt under krig.” Ett annat alternativ som nämnts är produktion i Kanada i samverkan med försvarsföretaget Bombardier.

I nuläget består det ukrainska flygvapnet av ett drygt hundratal plan, merparten gamla Mig-29 och Sukhoi Su-27 från Sovjettiden, samt ett fyrtiotal amerikanska F-16, i huvudsak donerade av Danmark, Norge, Belgien och Nederländerna. Frankrike har skickat en handfull äldre Mirage-plan.  Volodymyr Zelenskyj har högre ambitioner än så. Efter mötet med Kristersson i Sverige har han antytt att det råder åtminstone viss konkurrens och att Ukraina förhandlar med flygtillverkare även i andra länder. ”Vi för parallella samtal med Sverige, Frankrike och USA. Målet är 250 nya flygplan.”

Med tanke på att Ukraina är bankrutt efter snart fyra års krig mot Ryssland är det att sikta mot stjärnorna. När kriget väl är över kommer det också behövas enorma summor till återuppbyggnad, inte bara till vapen. Vid EU-toppmötet i oktober blev beslutet att ”ledarna åtog sig att hantera Ukrainas brådskande finansiella behov för 2026–2027.” Men där ingår inget stridsflyg. Gripen E kostar omkring en miljard styck och på något sätt måste pengarna fram. 

Frysta ryska tillgångar är ett vältröskat alternativ. Inom EU rör det sig om drygt 200 miljarder euro, merparten vid finansinstitut i Bryssel. Hittills har det stupat på motstånd från Belgiens regering som oroar sig för ryska repressalier och motkrav. Nästa försök blir vid toppmötet i december.

För att Saab ska veta att man får betalt kommer det att krävas statliga garantier. Vid de två hittills största Gripenaffärerna, 26 C/D-plan till Sydafrika och 45 Gripen E till Brasilien, lånade statliga Svensk Exportkredit ut stora belopp samtidigt som den statliga myndigheten Exportkreditnämnden ställde ut garantier på 16 respektive 40 miljarder. I båda fallen kantades försäljningen av mutanklagelser och brottsutredningar. I Ukrainafallet kan det röra sig om ett tresiffrigt antal miljarder i ett land med utbredd korruption.

Gripen E- innehåller dessutom en mängd komponenter från andra länder. Högteknologisk vidareexport kräver politiska beslut och även där kan korruptionsaspekten komma in i bilden.  Motorn till Gripen E tillverkas av amerikanska General Electric vilket innebär att avgörandet hamnar i händerna på Trumpadministrationen. Gripenaffären med Ukraina är ett vågspel i alla bemärkelser.

***

Få 6 månaders obegränsad läsning – för bara 79kr

Månadens erbjudande

Obegränsad tillgång till allt innehåll på fokus.se och i appen
Nyhetsbrev varje vecka
Avsluta när du vill