Konsten att gräva en grop

Text:

Det är goda tider för landets spadtillverkare. Särskilt goda för dem som tillverkar förgyllda spadar med mahognyinfattade skaft, sådana som beslutsfattare och landshövdingar gärna stoltserar med vid ceremonier och fotograferingar.

För även om cheferna på Trafikverket inte direkt är kända för att hålla hårt i medborgarnas pengar måste det svida även hos dem att behöva bekosta tre öppningsceremonier – för samma motorväg.

Det började den 14 augusti. Mitt i brinnande valrörelse begav sig statsminister Fredrik Reinfeldt, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Stockholms finansborgarråd Sten Nordin till en grushög vid Skärholmen utanför Stockholm. Där tog de tillsammans »det första spadtaget« för det omstridda projektet Förbifart Stockholm. Spadarnas blad bar färgen »nordic blue« – mer känd som nymoderatblått.

Uppenbarligen räckte detta inte. För fem dagar senare, den 19 augusti, stod infrastrukturministern där igen. Nu utan sin statsminister, men med ett halvdussin kommunpampar och chefer på Trafikverket. Detta var i sanning »ett första spadtag för Förbifart Stockholm«, som regeringskansliet skrev i sin pressrelease.

Så förlöt ett riksdagsval, och snart ska socialdemokrater och miljöpartister sätta sig i regeringen. Ett av deras första beslut kommer att bli att »skjuta upp byggstarten« (som väl redan ägt rum två gånger?) till i maj 2015. Kanske hoppas miljöpartiet – som på sin höjd lyckats förhandla fram ekologisk mjölk till kaffet under förhandlingarna – att den interna oppositionen inom socialdemokratin hinner växa tills dess. Det har ju hänt en del på bara en vecka.

Annars kan vi se fram emot ännu ett »första spadtag« fram mot vårkanten.