Den rikaste vinner allt

Text:

Det var tillfälligheter som ledde till att den då tonåriga Andra Farhad började handla med aktier.

– Jag visste inte att jag ville syssla med investeringar, men att jag ville tjäna pengar, säger hon.

Den 25-åriga Andra Farhad är uppvuxen i Stockholmsförorten Fittja och familjen hade det ekonomiskt tufft under uppväxten. Trots det lyckades hon spara ihop 20 000 kronor på sex år, från det att hon var nio år.

– Jag googlade om hur blir man rik, och hamnade på Flashback där jag läste att man skulle köpa aktier. Rik trodde jag man blev genom att lönespara, vinna på lotto eller råna en bank, säger hon.

Hon köpte SSAB-aktier för sparkapitalet, tjänade en hacka men fick hybris. Allt förlorades på följande aktieaffärer. För att få ihop ett nytt sparkapital skaffade hon extrajobb, därefter gick investeringarna något bättre.

– Det tog ett tag att lära mig, att hitta mitt sätt att handla aktier på, säger hon.

Hon engagerade sig i sparande och aktier på sociala medier. Drev ett alltmer populärt Instagramkonto kal­lat Börshajen och gick med i Unga aktiesparare. Varumärket Börshajen, som blev känt på sociala medier, har också gett namn åt bolaget hon startade för två år sedan.

– Börshajen är en utbildningsplattform som vill demokratisera sparande och investeringar. Allt som vi erbjuder är kostnadsfritt. Vi vill att fler ska kunna hantera sin privatekonomi. Det borde man lära sig i skolan, men det gör man inte, säger Andra Farhad.

Utbildningar hålls i skolor och bekostas av sponsrande företag. Ibland betalar skolor eller kommuner.

– Vi sysslar inte med välgörenhet, utan är ett vinstdrivande bolag. Gentemot företagen är vi ett mediehus, säger hon.

Bolagsnamnet leder tankarna till aktiemarknaden, men utbildningarna är inte begränsade.

– Från början var tanken att vi skulle syssla främst med aktier och fonder, men sedan kom frågor om pensioner och sparande i andra former. Så nu pratar vi om hela privatekonomin, säger hon.

I maj förra året (alltså 2018) anordnade Börshajen ett stort finansevent på Hovet i Stockholm med närmare 8 000 deltagare, av vilka drygt 70 procent var kvinnor. Denna höst planeras för ett nytt event, med målet att fylla Globen. Stora satsningar görs också online där utbildningsmaterial är tillgängligt kostnadsfritt – allt för att höja kunskaperna om privatekonomi.

– Vi pratar om alla olika instrument som finns därute. Men också om vilka riskerna är om man sysslar med turbowarranter. Många som hör av sig vill tjäna pengar över en natt, men så funkar det ju inte.

På senare år har hennes eget aktieintresse inte falnat, däremot har hon av tidsskäl bytt till en mindre aktiv strategi.

– Investeringar är väldigt kul, men det är mycket roligare att bygga företag. Börshajen är vad jag vill göra, säger hon.

Andra Farhad har tidigare prisats som en av landets mest lovande unga företagare. På sikt finns även internationella planer för Börshajen.

– Global expansion är ett mål. Att det finns en brist på ekonomisk kunskap är inte ett nationellt problem utan globalt. Om vi kan få fler att ta bättre hand om sin ekonomi så kan vi också motverka fattigdom i vissa delar av världen, säger hon.

Motivering: 

Ekonomi och finanser kan framstå som något abstrakt och svårbegripligt. Ändå är det något somsätter mycket konkreta ramar för allas våra liv. Årets ekonomisvensk har som få andra lyckats inspirera stora grupper att ta makt över sina egna privatekonomier och därmed över sina egna liv. I ett land där många ogärna talar om pengar finns inget abstrakt i hennes budskap. Hon vet värdet av självständighet och lär gärna andra – ofta unga kvinnor – hur de kan skaffa sig de ekonomiska resurserna för att erövra självständigheten. Årets ekonomisvensk är känd som »börshajen« och heter Andra Farhad.

Övriga vinnare:

- Årets Svensk: Hamid Zafar

- Oxenstjärna: Ann-Marie Begler

- Riksdagsledamot: Andreas Norlén

- Digital: Magnus Nyhlén

- Innovation: Thomas Öström

- Kultur: Lena Andersson

- Medicin: Sara Riggare

- Samhällsbyggare: Johan Szymanski