Han blev rik på gratis

Text: Marcus Joons, San Francisco

Bild: Peter Dasilva/Scanpix

Han förändrade den digitala affärsvärlden med sin teori om att sälja mindre av mer.

Nu är Chris Anderson tillbaka med »Free« – en bok om hur framtidens business på internet kommer att handla om att tjäna pengar på att ge bort så mycket som möjligt gratis.

Chris Anderson, chefredaktör för den tvärkulturella amerikanska tidningen Wired och författare till den omtalade boken »The Long Tail«, har en enkel förklaring till hur han blivit en av vår tids största ekonomiska och kulturella visionärer.

– Jag ägnar inte särskilt mycket tid åt traditionella nyheter, åt det som har hänt, säger han när han visar runt på Wired­redaktionen mitt i centrala San Francisco. Jag har heller aldrig brytt mig om att värdera saker utifrån om de är bra eller dåliga. Det där som somliga kallar kvalitet. Det enda som intresserar mig är nuet och om jag kan se några signaler, några tendenser, till vad som komma skall. Jag är intresserad av att ta reda på om ett fenomen är sant, alltså om det verkligen händer och, kanske framför allt, varför det händer.

Chris Anderson är lugn. Förvånansvärt lugn för att vara chefredaktör för en av USA:s största månadstidningar, nybliven fembarnspappa och samtidigt i full gång med att lansera senaste boken »Free«.

Tillbakalutad på en stol inne på sitt kontor, med skjortan lojt hängande utanför byxorna, ser han mer ut som om han satt på en solstol på semester vid Medelhavet än vid sitt skrivbord.

Det är svårt att säga om det stora lugnet är en pose – eller om Anderson helt enkelt bara vant sig vid sin roll i medievärlden och det hektiska schema som förpliktigar en man som den ansedda amerikanska affärstidningen Forbes rankar som en av vår tids mest inflytelserika inom IT.

Det är också svårt att veta var man har honom när han lika arrogant som blygsamt hävdar att ingen här på Wired-redaktionen bryr sig om hans böcker.

– Det är i alla fall ingen som visar något utåt, säger han och pekar ut på två layoutare som sitter och spelar något slags stridsvagnsspel på sina datorer. Jag är bara deras boss och bokskrivandet är mitt sidoprojekt. Men på ett personligt plan är det klart att »The Long Tail« har förändrat mitt liv.

Det har snart gått fem år sedan Anderson lanserade sin klassiska Long Tail-teori i en Wired-artikel. Det var efter dotcomkraschen, när ingen längre trodde att internet skulle förändra världen. De hade fel. När Anderson gick ut med att hans nya bok skulle heta »Free« missförstod många först titeln. Detta trots att han redan hade publicerat ett utdrag i Wired.

De flesta tycktes bara gissa att han gått vidare från »The Long Tail« med en ren uppföljare om det nya kulturella gratissamhälle som skapats av fildelningen på internet.

Det märktes inte minst när Anderson i våras besökte Malmö för en föreläsning och efteråt fick många frågor om sin syn på upphovsrätt och fildelningssajten The Pirate Bay.

– »Free« har blivit missförstådd. Men jag kan förstå det, för titeln betyder ju två saker. Dels fri som i frihet och så fritt som i att något är gratis. Och det finns en misstänksamhet mot allt som marknadsförs som gratis, säger Chris Anderson.

»Free«, som bär undertiteln »The Future of a Radical Price«, utgår ifrån en snudd på antik teori. Den om hur man marknadsför en vara som gratis – för att sedan locka med ett tillhörande och för kunden oemotståndligt mervärde som ska inbringa pengar till företaget bakom varan.

Anderson är medveten om affärs­modellens långa historia och skriver redan i förordet att kritikerna, de som tycker att han cashar in på att skriva böcker om uppenbara fenomen, lär säga just »så uppenbart« om allt som står att läsa i »Free«.

Men det är skillnad på 1900-talets gratismodell och 2000-talets, försvarar sig Anderson.

Han radar upp exempel på hur dramatiskt gratisaffärsmodellen har ökat med internet, vilka olika gratismodeller som finns, psykologin bakom ordet gratis samt betydelsen av begreppet gratis och varför det här händer här och nu.

Svaret ligger, liksom i »The Long Tail«, mycket i att priset för processorkraft, bandbredd och digital lagring på internet blivit så lågt. Nätet kan därför användas som ett enda stort och gratis skyltfönster.

Anderson utgår själv från en av sina teorier för lanseringen av sin nya bok. Alla digitala varianter av »Free« kommer att vara gratis medan själva boken, den med hårda pärmar och med en inlaga av papper, kommer att ha ett mervärde och kosta som en vanlig ny bok.

Men det är inte själva bokförsäljningen som gjort honom förmögen utan alla föreläsningar runt om i världen.

Arvodet för en timmes föredrag av Chris Anderson ligger på runt en halv miljon kronor.

– Det finns ett pris för att vara borta från familjen, svarar han kort när arvodena kommer på tal. Det är egentligen allt jag vill säga om det. Det finns de som menar att det är ironiskt att jag skrivit en kioskvältare om kioskvältarens död och som nu stör sig på att jag kommer att tjäna stora pengar på en bok om att framtidens affärsmodell är gratis. Som om mina böcker skulle handla om att ingen i framtiden kommer att tjäna stora pengar. Det är ju tvärtom så att jag har sett tendenser och här ger små råd till hur man ska klara sig i det nya digitala samhället.

Hur fick du idén till »Free«?
– Jag satt och skrev på en artikel på ett kafé. Jag skrev den på min billiga laptop, med en gratisversion av operativsystemet Linux och med den nästintill gratis ordbehandlaren Google Docs. Allt jag gjorde på internet, från att svara på e-post till att följa Twittersidor, var gratis. Till och med internet var gratis, tack vare kaféets trådlösa nätverk.

– Men samtidigt som allt var gratis så visste jag att Google är ett av de företag som går med mest vinst i hela Amerika, att Linux är del en biljonindustri och att kaféet där jag satt tjänade mer pengar än någonsin på att servera kaffe latte. Så tvärtemot de flesta som bara kan se att allt är gratis i dag så ville jag här gå på djupet och försöka förklara varför det är gratis. Alltså hur de här företagen tjänar sina pengar. Och till min stora förvåning hade ingen tidigare skrivit en bok i ämnet utifrån affärsmodellen.

Vilket företag, skulle du säga, ligger i frontlinjen när det gäller att exploatera den här affärsmodellen?
– Google, definitivt. Hela företaget är uppbyggt kring gratis. Varenda produkt de lanserar är antingen helt gratis eller så kommer den i en gratisversion. Och de finansierar det här nästan uteslutande med annonser. Vad som är mer intressant är att nästan vad som helst kan bli en Google­produkt. De började som en sökmotor, gick vidare med mjukvara och tjänster av olika slag och nu satsar de på telefoni och kommunikation. De är som en gratis­tsunami, som slår ut alla konkurrenter där den drar fram.

Hur kommer det sig att dina böcker och Wired blivit så framgångsrika?
– Jag har haft tur. Tur som får verka i en så kreativ miljö som den här på Wired. Tur som har fått de här idéerna vid rätt tidpunkt. För så väl mina böcker som Wired har ju blivit populära för att tekniken blivit det.

Fakta | Chris Anderson

Född: 1961 i London. Har både brittiskt och amerikanskt pass.
Familj: Fru och fem barn.
Bor: Berkeley i Kalifornien, nära San Francisco.
Yrkesbakgrund: Journalist på de vetenskapliga tidskrifterna Nature och Science, och senare på The Economist. Han har varit knuten till tidningen Wired sedan 2001, och är nu chefredaktör.
Aktuell: Med boken »Free«, som kommer ut i svensk översättning i december.
Framtid: Vid sidan av chefredaktörskapet för Wired och sina böcker driver Chris Anderson även ett företag som håller i promotionturnéer för böcker och ett som utvecklar robotar. Som om inte det här vore nog, menar Anderson att det kan bli tal om fler företag framöver. I alla fall så länge han, som han säger, har idéer som är för bra för att inte realiseras.

The Long Tail
I boken »The Long Tail« lanserar Chris Anderson en ny teori om framtidens ekonomi. Den skulle handla om att sälja fler produkter, men mindre av var och en av dem.

Blockbusterns död alltså. Han hade sett hur webbshoppar som Itunes, Amazon och Netflix, USA:s största sajt för dvd-uthyrning, baserade stora delar av sina affärsmodeller på vad han snart kom att kalla »den långa svansens« ekonomi.

Den här nya affärsmodellen tillkom när priset för det digitala lagringsutrymmet – till skillnad från lagringsutrymmet hos de fysiska butikerna inne i staden – hade fallit till nära nollstrecket.

Det kunde nu vara värt att ha så gott som allt i lager.