Runt klockan 15 på onsdag eftermiddag den 16 november kommer sannolikt riksdagens majoritet att besluta om införandet av tre nya brott: utlandsspioneri, grovt utlandsspioneri samt röjande av hemlig uppgift i internationellt samarbete. Spioneribrotten ska införas i brottsbalken men också i våra två yttrandefrihetsgrundlagar: tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.
De nya brotten berör grunden för det svenska statsskicket. I regeringsformen framhålls redan i första stycket den fria åsiktsbildningen som en förutsättning för demokratin. Begränsningar av opinionsfriheterna ska göras med största omsorg, vara proportionerliga, effektiva, förutsebara och komma tillrätta med ett dokumenterat problem.
Bestämmelserna om utlandsspioneri brister på samtliga punkter.
Enligt förespråkarna är bestämmelserna nödvändiga för att Sverige fullt ut ska kunna delta i internationella insatser. De stater vi samarbetar med ska kunna känna tillit och att hemligheter som kan skada en insats förblir hemliga. Läcker hemliga uppgifter ut skadar det inte bara själva insatsen utan ytterst också Sveriges säkerhet.
Mot detta finns inget att invända så länge bestämmelserna införs i brottsbalken. Inte heller att brottet vidgas till att gälla den som inte bara röjer uppgifter till främmande stater utan också till organisationer som kontrollerar ett visst landområde. IS brukar framhållas som ett exempel på ett sådant problem.
De flesta internationella insatser som Sverige deltagit i under decennier har haft ett gott syfte. Många gånger krävs användningen av våld. Svenska soldater har skadats och dödats – men också dödat, exempelvis i Afghanistan. Insatserna är riskfyllda och gränsen för övergrepp mot stridande och civila är lätt att överträda. Krigets lagar är en sak, efterlevanden dessvärre ofta en annan. Vi har sett exempel på det i Kongo där franska soldater våldtagit och misshandlat enskilda.
Behövs noga överväganden i utformandet
Skärningspunkten, eller om man så vill, avvägningen mellan allmänhetens rätt att få veta och skyddet för internationella insatserna är allt annat än skarp. Däremot behövs skärpa och noga överväganden vid utformandet bestämmelserna i synnerhet när det berör grundläggande principer i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.
En grundbult är meddelarfriheten. Den ska och har fungerat som en pysventil för att missförhållanden, övergrepp och rättsröta ska kunna blottläggas och därmed beivras. Uppgiftslämnaren till exempelvis en tidskrift skyddas mot efterforskning och repressalier från det allmänna och den som tar emot uppgifterna har tystnadsplikt. Undantagen som bryter skyddet är noga specificerade i svensk lag, de kan gälla sådant som berör Sveriges säkerhet eller uppgifter i enskildas sjukjournaler.
När det gäller utlandsspionage är inte bara det riksdagen bestämt ska omfattas av sekretess som ska ses som hemligt. Regeringen menar att det finns andra känsliga uppgifter inom en insats och att till exempel ett anslag eller en order till en underlydande räcker för att en uppgift ska ses som hemlig. Att riksdagen delegerar ut beslut om sekretess till utländska befälhavare eller chefer är inte vackert, för att uttrycka det milt.