Kriget om kupongerna

Text:

Bild: Scanpix, Hennes & Mauritz

I slutet på förra året blev det hajpade internetföretaget Groupon erbjudna 40 miljarder kronor för sitt företag av Google. De tackade nej.

Företagsidén är att digitalt erbjuda tidsbegränsade rabatter på varor eller tjänster hos lokala företag. Konsumenten tecknar upp sig för att få erbjudanden i sin stad, köper rabattkupongen på Groupons hemsida och löser sedan in den som betalning för en tjänst eller vara. Ju fler kunder som utnyttjar rabatten, ju större vinst för företaget.

Det finns fler aktörer än Groupon i Sverige, bland andra Let’s Deal och nylanserade Lokaldealen. Kollektiv e-handel har blivit en stark trend och Groupon, som är det ledande företaget, har expanderat till närmare 50 länder sedan starten för två år sedan.

Kinnevik, med Cristina Stenbeck i spetsen, äger runt 1 procent av företaget och köpet har setts som ett historiskt klipp. Deras investering på 20 miljoner har växt till runt en miljard nu när Groupon väntas börsnoteras till sommaren.

Men de etablerade företagen får nu rejäl konkurrens. Facebook med sina 500 miljoner användare intar spelplanen med sin nya tjänst – »Facebook Deals«. Tjänsten lanserades redan i höstas, men testas i större skala i fem amerikanska städer från och med den här veckan.

Konkret kan det gå till så här när man använder sig av tjänsten: Kalle och Lotta är ute och promenerar i Västerås centrum. Lotta plockar upp sin mobil och ser i Facebookapplikationen vilka affärer som ligger i närheten. Vid Hennes & Mauritz lyser en symbol som betyder att de just nu har ett rabatterbjudande på 20 procent. Kalle och Lotta går in i affären och klickar på check in-knappen i applikationen. Ett sms kommer tillbaka som de ska visa upp kassörskan. Pelle kommer och gör dem sällskap. När de kan checka in ännu en person höjs rabatten med 5 procent. Och när de har köpt sina plagg med 25 procents rabatt dyker det upp ett inlägg i Facebook-flödet till åsyn för alla deras vänner.

»Facebook Deals« är alltså uppbyggd kring den inbyggda mejlen, push-notifikationer och check in-funktionen. Dels kan företag skicka erbjudanden direkt till användaren, dels kan användaren se vilka företag som har rabatter.

Det finns flera skäl att tro att Facebook kommer att skaka om marknaden. Med sin enorma användarbas, etablerad infrastruktur och de stora varumärkena som befintliga kunder, har de ett rejält försprång.

Men den viktigaste delen är vad Facebook själva vinner på tjänsten. De får tillgång till värdefull strukturerad demografisk data om vad varje användare tycker om att göra och att köpa. Datan kan de i sin tur använda i sin egen annonsförsäljning.

Frågan är vilken konsekvensen blir för användandet av sajten. Kommer de många användarna – från allt fler generationer – blir mindre trogna när en större del av flödet bli kommersialiserat? Eller blir det en succé som slår undan benen för Groupon?

Återstår alltså att se om det var ett bra drag eller inte när Groupon tackade nej till Googles bud.

Fakta | Fördel Facebook

Facebook har försprång i racet om den nya kupongmarknaden. Här är några fördelar:

MOBILT Allt sker digitalt och mobilt. Facebooks mobilapplikation är redan i dag en av världens mest nedladdade. Kunden behöver inte skriva ut någon kupong som i fallet med Groupon.

EGEN VALUTA Man kan ta del av erbjudanden med Facebooks egen valuta »credits« som redan nu används i till exempel spelet »Farmville«.
spridning Erbjudanden är integrerade i ett redan brett användande av en sajt.

GRATIS Groupon och liknande företag tar en del av företagens förtjänst för att marknadsföra rabatten. Det gör inte Facebook.

SOCIALT Användarna marknadsför de olika erbjudandena när de själva tar del av dem.