Kristoffer Örstadius: »En lägereldskänsla som jag tror saknas lite i Sverige«

Text:

Bild: Simon Rehnström

På sistone har han skrivit om en falsk officer och grävt i offentliga data, men just nu domineras den prisvinnande journalistens liv av Melodifestivalen.

De senaste veckorna på Dagens Nyheters redaktion har mycket tid gått till granskning och gräv om Försvarsmakten. Men Kristoffer Örstadius har också arbetat med projektet ›Fakta i frågan‹, som går ut på att hitta frågor där det finns ett stort värde i att reda ut fakta och besvara dem med data.

– De är ganska roliga att göra eftersom mycket av nyhetsjournalistiken i dag är så fokuserad på vad som hänt relativt nyligen. På det här sättet kan man fånga in även mer långsiktiga förändringar.

Han förklarar att om en fråga är polariserande blir det desto viktigare att presentera fakta, så att man får en bättre debatt. »Det finns väldigt mycket tyckande inom många områden, och ibland lite faktaunderlag«.

Men vi lämnar journalistiken där, och går vidare till ett ämne som säkert brukar diskuteras av många den här tiden på året – Melodifestivalen.

När vi sätter oss ner vid bordet på Långbro värdshus har årets första deltävling i melodifestivalen redan gått och Kristoffer Örstadius talar om den i positiva ordalag. Han stör sig emellanåt på att vissa delar kan vara lite tramsiga, men kallar årets produktion »värdig«. Det känns talande för hans intresse att han väljer att ge en komplimang till produktionen före musiken.

Hans favoritbidrag från den första deltävlingen är Robin Bengtssons »Take a chance«.

Kristoffer Örstadius entusiasm för den folkliga schlagerfestivalen är större än de flesta svenskars. Han berättar att han och hans fru redan börjat titta på utländska bidrag, och att han finner Eurovision väldigt intressant.

– Jag tycker det är spännande för att det säger så mycket om Europa, om relationen mellan olika länder och hur olika musiksmaker delar upp världsdelen. Man kan se vänskap, som till exempel banden mellan Andorra och Spanien, Grekland och Cypern.

Han påpekar att relationen mellan länderna här i norr kan vara lite skakiga, åtminstone när det kommer till hur vi röstar på varandras bidrag. Danmark ger ofta höga poäng till Sverige, men Sverige ger inte lika höga poäng tillbaka. Sverige älskar Finland, men den kärleken är ofta obesvarad.

– Men bland de sämsta relationerna i Europa finns den mellan Italien och Sverige. Det är få andra länder i Europa som har så dålig relation med varandra.

Tänkt enbart i Eurovision-samband, alltså.

Kristoffer Örstadius började intressera sig för Melodifestivalen när han var liten. Musiken tilltalar honom, och med ett skratt säger han att »det finns så mycket spännande data, och en oförutsägbarhet ibland«. Men han lockas också av en känsla av gemenskap.

– Det är få tidpunkter på året som det verkligen är lägereldskänsla i Sverige. Det är när det är stora fotbollsmatcher kanske, eller Kalle Anka på julafton, men just Melodifestivalen har en lägereldskänsla som jag tror saknas lite i Sverige i dag.

När många väljer streamingtjänster framför mer traditionellt tv-tittande sticker mellon ut. Den sänds live, och Orstadius finner glädje i att så många i Sverige väljer att titta. Vi jämför det med amerikanska superbowl – den årliga finalmatchen i NFL – som likt Melodifestivalen får många familjer att samlas vid sina tv-apparater.

– Jag tror att det kan finnas en nytta där, av att en nation binds samman. Att man möts på det sättet.

En sak som Kristoffer Örstadius tycker är ganska rolig är att Melodifestivalen trots allt skapar en konflikt i Sverige. Att man antingen gillar den jättemycket, eller hatar den – och verkligen vill uttrycka det.

– Men Jag tror att de flesta, innerst inne, ändå gillar det lite grann i alla fall.

FAKTA: Kristoffer Örstadius.

Ålder: 34 år.

Yrke: Granskande reporter på Dagens Nyheter.

Aktuell: Med Dagens Nyheters granskningen av den falske officeren inom Försvarsmakten. På DN fortsätter Kristoffer Örstadius även att arbeta med sitt projekt »Fakta i frågan«.

Bästa mellolåtar: Lill Lindfors och Svante Thuressons »Nygammal vals« från 1966 och Brainstorms »My Star« från 2000.

Åt: Halstrad regnbåge med fänkålssallad, bakade tomater och örtkräm på Långbro värdshus i Älvsjö.