Marisha Pessl – Djävulsk debutant

Text: Jenny Aschenbrenner

Bild: Scanpix

Marisha Pessl blev misstänkliggjord i amerikanska medier redan innan hennes debutroman publicerats, enbart på grund av ett stiligt författarfoto. Men när »Fördjupade studier i katastroffysik« väl kommit ut kapitulerade den finlitterära världen. Med sin rosa bok, dekorativt illustrerad, om en tonårsflickas sista år på high school, har Marisha Pessl gjort succé hos såväl läsare som de mest kräsna kritiker.

Men »Fördjupade studier i katastroffysik« är mycket mer än en tonårsskildring. Det är också en mystisk mordhistoria, och framför allt en berättelse om en sällsynt lärd tjej och hennes brutala konfrontation med vuxenvärlden.

– Blue är en person som har läst för många böcker. Det är genom dem hon i huvudsak levt sitt liv. När händelserna börjar föra henne ur denna bokvärld fortsätter hon att referera allt som händer till böcker. Det är det enda hon känner till, berättar Marisha Pessl på telefon från sitt hem i New York.

Blue är flickan som har vuxit upp med en nästan sjukligt intellektuell pappa. En universitetsprofessor som efter hustruns död kuskar landet runt med sin dotter, och undervisar henne i litteraturhistoriens alla klassiska verk. Det får sina konsekvenser.

Blue blir en udda flicka. Oförmögen att relatera till vanliga människor i den vanliga världen, helt inne i böckernas verklighet. Tills hon en dag, under det sista året av high school, landar i Stockton. Där bjuds hon in till en skimrande gemenskap i den lilla kretsen kring den magnetiskt karismatiska filmläraren Hannah Schneider. De kallas för aristokraterna. Men Hannahs strålglans är livsfarlig.

Marisha Pessl lät sig inspireras av film noir-genrens femmes fatals och skapade en karaktär som var helt motsatt Blues.

– Hannah är katalysatorn. Och oavsett om hennes intåg i Blues liv är en slump eller nogsamt planerat så är hon den som får Blue att börja se sitt liv som det verkligen är, säger Pessl.

För det finns en hel del mörka hemligheter dolda under den intellektuella upplysta ytan, som inte bara handlar om att hennes pappa är en riktig praktslampa med en förtvivlad kvinna i varje stad. Läsaren snärjs in i en dramatisk härva av ond bråd död, konspirationer och hemliga förbund.

– Jag trodde att det vara glasklart att jag skrev en mysteriebok med tanke på att man redan på de första sidorna får veta att läraren Hannah Schneider dött en våldsam död. Så detta att många inte kan genrebestämma boken var ett rent olycksfall i arbetet.

Ett väldigt lyckosamt olycksfall i så fall, eftersom det är där magin ligger.

– Mycket händer av misstag i mitt skrivande och om det är frågan om inspirerade idéer eller ren slump vet jag inte. Jag vill inte analysera alla aspekter av mitt skrivande, då kanske de fruktbara misstagen kommer att upphöra.

Det ständiga refererandet till böcker, filmer, tv-serier – ofta finns en hänvisning i varje mening – skapar en särskild atmosfär i boken. Blues värld där böcker är verkligare än verkligheten blir även läsarens värld. Och just detta, att förflytta läsaren till en annan verklighet, är Marisha Pessls ambition.

– För mig är det litteraturens styrka, att den kan ta oss ur vårt vanliga liv, få oss att möta och förstå människor och situationer som vi annars aldrig skulle ha stött på. Jag stannar själv gärna ensam instängd i ett rum med mina romanfigurer, för att försöka förstå varför de reagerar och agerar som de gör. Jag skriver helst om extrema händelser och folk säger till mig att jag, om jag vill bli betraktad som en seriös författare, inte ska skriva om ond bråd död. Men att placera rollfigurer i extrema situationer hjälper mig att gräva djupare i deras personligheter.

Marisha Pessl har strukturerat romanen, presenterad som Blues egna anteckningar, utifrån stora verk i litteraturhistorien. Ett verk för varje kapitel: Shakespeares »Othello«, Brontës »Svindlande höjder«, Huxleys »Du sköna nya värld«, Flauberts »Madame Bovary«…

– Eftersom Blue tolkar sin värld utifrån böcker får också böckerna en ny innebörd i ljuset av de akuta händelserna i hennes liv, förklarar Marisha Pessl som också valt det lärda greppet för att göra en annan poäng.

– Trots att jag älskar mina romanfigurer ville jag också driva lite med dem. För att vara två så välutbildade, belästa människor så vet de väldigt lite om livet. Det är inte förrän i slutet som Blue börjar förstå vad livet egentligen handlar om.

Bildning ger inte de slutgiltiga svaren på tillvarons alla gåtor, det inser till slut även Blue. Även om Marisha Pessl aldrig varit lika instängd i en bokvärld som sin romanfigur, finns en del likheter. Hon läste också som en tok, vilket till slut fick henne att själv börja skriva.

När Marisha Pessl tecknade kontrakt med förlaget sköljde en våg av hånfulla kommentarer genom amerikansk media. Hon fick ett stort förskott och hon var en ung fotomodell. För fräsch för att kunna skriva en bra bok, var den allmänna åsikten. Marisha Pessl suckar trött.

– Av någon anledning finns det just nu en tendens att förlöjliga i den amerikanska kulturen, något som jag tror beror på den politiska situationen, det finns en rastlöshet i luften. Jag kan tycka att det är synd eftersom färre och färre människor läser i USA. Hälften av befolkningen läste inte en enda bok förra året – och att då attackera unga röster inom litteraturen är kanske inte det bästa. Men om det är den enda baksidan av alla framgångar jag har haft med boken så känns det helt okej.

kulbok.jpg

»Fördjupade studier i katastroffysik«
Av Marisha Pessl
Natur & Kultur
Boken släpps 5/11.