Clas Ohlsons män
Bolaget, som startades av herr Ohlson 1918, sålde från början tekniska handböcker och bedrev ända fram till 80-talet i första hand postorderverksamhet. Sedan dess har antalet butiker ökat dramatiskt och den årliga försäljningen är uppe i fem miljarder kronor.
På finansmarknaden börjar analytikerna (bolaget börsnoterades år 2000) nu vädra ett nytt H&M, med allt vad det innebär av stadig tillväxt och vinst år efter år. Och av styrelsen att döma är det fler som väntar sig stora saker av bolaget, ordförande är tidigare Ikea-chefen Anders Moberg, här finns också gamle industrimannen Urban Jansson (bror till SAS-chefen Mats).
Hemligheten bakom framgångarna? Devota kunder, så devota att en del av dem tillbringar hela dagarna i butikerna, och glider omkring och hjälper kunder att hitta rätt. Tipsar dem om bästa verktyget för respektive ändamål.
Dessa gratisarbetare ger ordet kundlojalitet en helt ny betydelse. Något liknande har vi inte sett på H & M.