Clas Ohlsons män

Text:

Det är fest hos Clas Ohlson i Insjön, Dalarna, i helgen. Butikskedjan som     är verktygsbranschens motsvarighet till H & M håller bolagsstämma. Och då brukar det inte snålas, bolaget brukar bjuda på såväl kaffe och kaka som mer substantiell föda som buffé med lagad varm mat. Ett år var det kycklinggryta. Till traditionen hör också att varje stämmodeltagare, förra året var det 2 000 personer anmälda, får en present. Ett ångstrykjärn eller kikare eller liknande. samtidigt håller förstås butiken öppet, så att man kan ta igen på karusellerna vad man förlorar på gungorna.

Bolaget, som startades av herr Ohlson 1918, sålde från början tekniska handböcker och bedrev ända fram till 80-talet i första hand postorderverksamhet. Sedan dess har antalet butiker ökat dramatiskt och den årliga försäljningen är uppe i fem miljarder kronor.

På finansmarknaden börjar analytikerna (bolaget börsnoterades år 2000) nu vädra ett nytt H&M, med allt vad det innebär av stadig tillväxt och vinst år efter år. Och av styrelsen att döma är det fler som väntar sig stora saker av  bolaget, ordförande är tidiga­re Ikea-chefen Anders Moberg, här finns också gamle industrimannen Urban Jansson (bror till SAS-chefen Mats).

Hemligheten bakom framgångarna? Devota kunder, så devota att en del av dem tillbringar hela dagarna i butikerna, och glider omkring och hjälper kunder att hitta rätt. Tipsar dem om bästa verktyget för respektive ändamål.

Dessa gratisarbetare ger ordet kundlojalitet en helt ny betydelse. Något liknande har vi inte sett på H & M.