Veckans bråk: Monki business

Klädkedjan Monki slutar med storlekar över XL på grund av bristande efterfrågan. Nu rasar kunderna.

Text:

Bild: TT

Butikskedjan Monki – som profilerat sig med trendiga plagg även i större storlekar – har hamnat i blåsväder. Skälet: Man slutar sälja kläder större än XL. Samt att man raderat bilder av ”plus size”-modeller.

”Det är äckligt faktiskt. Man har predikat i så många år att kvinnor ska känna sig fina oavsett hur stor eller liten man är”, sade Vendela, som varit Monki-kund i över tio år, till P3 Nyheter.

På sociala medier rasar kunderna: ”Vad är det för idiotbeslut? Jag kommer inte handla mer hos er”. Andra talar om “en stor besvikelse” och att ”omprofileringen är ett stort misstag”.

Och influencern Margareta Grääs, med över 133 000 följare på Instagram, beklagade i Göteborgs-Posten att framöver finns inget i sortimentet som passar.

– Det är svårt att hitta prisvärda, roliga kläder om man är plus size. Monki har verkligen varit ett ställe där det ändå funnits stora storlekar där kläderna faktiskt är roliga och inte bara beigea tält liksom.

Modevetaren Emily Dahl säger till SVT att Monki nu dumförklarat en hel kundgrupp genom att lägga upp ett nytt ideal och helt okommenterat fasa ut storlekar som representerade det förra idealet. I ett inslag säger hon att “kroppspositivismen tyvärr är ute”, och att modevärlden har “mjölkat färdigt stora kroppar”.

– Vi  lämnar nu ett decennium av woke och inkludering, av representation och väldigt mycket politisk korrekthet.

Enligt Dahl väntar nu en motreaktion, inklusive heroin chic och päls.

Men varför gör då kedjan på detta sättet? I ett mejl till SVT skriver Monki att beslutet beror på bristande efterfrågan. Samt att företaget även fortsatt står för mångfald, jämlikhet och inkludering, eftersom det är värden som ligger till grund för Monki.

***

Läs även: Mello-snusket