Gatukonst i ödemark

Text:

Bild: Janne Næss

Det krävs stora gester för att synas i en stads intensiva flöde av synintryck. Flytta de gesterna till ett obekant sammanhang och intrycket blir »sinnessjukt« eller »surrealistiskt«, som den norske gatukonstnären Dolk har uttryckt det. Han och konstnären Pøbel har målat de gigantiska motiven på övergivna hus i ödemarken runt Lofoton i Nordnorge. Här får bilderna på den rullstolsburne mannen som går i sömnen, superhjälten som är kopplad till en dialysapparat och fiskaren med sin surfingbräda en annan laddning än om de målats på en betongvägg i ett urbant landskap. Med himlen och de oändliga horisonterna som inramning blir de närmast rörande påminnelser om den tunna fernissa av civilisation som vi lever i.

Inför projektet bad konstnärerna om tillstånd från de förfallna husens ägare. Trots det var myndigheter och politiker tveksamma – en hållning som med tiden övergått i entusiasm. Det dyker upp konstturister i Lofoten, på spaning efter de ensligt belägna byggnaderna. I år eller nästa år planerar Dolk och Pøbel till och med en gatukonstfestival här.

– Nordnorge är en plats där vi känner oss hemma. Det är en plats där vi får måla på fantastiska »dukar« i världens vackraste galleri, i lugn och ro, utan censur. Så vi fortsätter nog att måla där så länge vi känner oss välkomna, skriver Dolk i ett mejl till Fokus.

Gatukonstnärer verkar i en gråzon klämd mellan underground och etablissemang. Det de gör är ofta olagligt. Det är följaktligen oklart vilka identiteter som döljer sig bakom deras namn; känt om Dolk är att han heter Lundgren, är knappt 30 år och kommer från Bergen. Pøbel har inte avslöjat några detaljer alls.

En märklig tillvaro med en fot i kons­tens finrum och den andra på häktet. Samtidigt som verk av Banksy, gatukons­tens främsta namn, säljs på auktion för miljonbelopp, händer det att hans väggmålningar behandlas som klotter och tvättas bort.
Och när Shepard Fairey, vars stiliserade Obamaporträtt blev ett slags emblem för den blivande presidenten under kampanjen 2008, var på väg till vernissagen för sin första separatutställning på Bostons Institute of Contemporary Art i februari förra året, greps han av polisen och ställdes inför gamla anklagelser om skadegörelse.

Trots obehaget är sådana händelser garanterat välkomna inslag för att upprätthålla gatukonstens identitet. Finrummet betyder döden – betongväggar och vildmark är bra.

Fakta

Gatukonst, eller street art, är ett samlingsbegrepp för konst utförd i urban, offentlig miljö, till exempel graffiti, affischering och klistermärken.

Hit räknas också mer udda uttryck, som den röda stuga den svenske gatukonstnären Akay Baranowski placerade i tomrummet mellan två väg­banor nära Norrtull i Stockholm.

Ett annat uppmärksammat exempel som kan omfattas av begreppet är de rondell­hundar som dök upp över hela landet för några år sedan.