Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Redaktionsbloggen

Proffsens råd till Fokus

Framtiden för dagstidningarna är det stora samtalsämnet när jag träffar journalister och medieexperter här i USA. Men mitt egentliga syfte med att träffa proffsen är att få gratis konsultråd till Fokus. Glädjande är att alla tycker att det finns en framtid för nyhetsmagasin. Här är några goda råd till Fokus från tre experter, som fler kanske kan ha glädje av:

Jay Rosen, medieprofessor på NYU och tung bloggare på PressThink tycker Fokus måste våga testa olika saker när det gäller saker på webben som var och en inte kostar så mycket. Framför allt olika saker som bygger relationer med våra läsare, gör att vi får mer information om vilka dom är, vilket gör att vi kan göra en bättre anpassad produkt och dessutom har mer info att erbjuda annonsörer. Samt jobbar med en bred strategi där papperstidning och webb inte är de enda inkomstkällorna, utan där event, seminarier etc blir ett viktigt del.

Jyri Engeström, som jobbar med sociala medier på Google tyckte att Fokus var väldigt fin. Hans råd var ungefär: behåll papperstidningen som den är, komplettera med en strategi där vi gör en helt annan produkt på webben, där vassa stjärnskribenter inom olika områden skriver en gruppblogg under Fokus namn. Bloggen ska sticka ut, vara spretig och kaxig (medan tonen i tidningen ska vara som den är nu, kvalitetstung och seriös). Sen kompletteras webb och tidning med ett ytterligare inkomstben med event, konferenser etc som byggs till en tung inkomstkälla. Och slutligen måste vi se till att tidigt finnas med på alla plattformar – fixa en iPhoneapplikation, en enkel mobilsajt, se till att vi är snabba på att vara med när Kindle kommer till Europa etc.

Marc Frons, som är Chief Technology Officer på NYTimes (han har 75 personer som jobbar för honom enbart med att komma på nya coola grejer till nytimes.com) tyckte Fokus borde tänka kreativt när det gäller att utveckla våra annonsformat på webben, så att annonsörerna kan hitta precis sin målgrupp. På NYTimes.com sitter de nu och funderar på olika betalmodeller, men det var inget han rekommenderade för en liten tidning. Frons viktigaste medskick till Fokus var att interaktivitet och skräddarsydda lösningar är framtiden, eftersom det gör att läsaren får en bättre upplevelse, samtidigt som man bäddar för annonsörerna.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera