I stället för bensin

Text: Emil Sergel

Bild: Scanpix

Det kan vara det definitiva genombrottet för elbilen. Tekniken finns redan, genom litiumjon­batterier som har en räckvidd ända upp till 40 mil på en laddning. Men när sju av världens största biltillverkare tillsammans med flera energibolag, bland andra Vattenfall, nyligen enades om en universell laddningskontakt för att ladda elbilarna skapas för första gången förutsättningarna för en global massproduktion.

Hittills är det i öst det händer mest. För även om Barack Obama vill minska utsläppen från den amerikanska bilparken med 30 procent så ska han samtidigt hantera GM:s gigantiska problem. Nej, det är i stället Japan och Kina som har försprånget och kommer ut med flera intressanta elbilar på marknaden under de närmaste åren. Japanska Mitsubishi släpper elbilen iMiev med en räckvidd på 16 mil och det relativt okända kinesiska ­företaget BYD (Build Your Dreams) satsar på modellen E6, som har en räckvidd på hela 40 mil.

– Den kommer ut på den kinesiska marknaden i slutet av 2009 och exporteras om ett par år till Europa, säger Rebecca Wang på BYD.

E6 är en större bil med lång räckvidd som skulle möta behoven till och med i den svenska norrländska glesbygden. Modellen ligger i framkant när Kina satsar på att bli en stormakt inom elbilsproduktion, vilket många analytiker också spår.

– Vi uppskattar att bilmarknaden i Kina kommer att växa tiofaldigt mellan 2005 och 2030, säger Glen Leibowitz på ­konsultfirman Mckinsey & Company, som övervakar den kinesiska bilbranschen.

Samtidigt har kinesiska politiker satt som mål att kapa 50 procent av koldioxid­utsläppen och satsar offensivt att bli världsledande inom grön teknologi.

–Genom att storsatsa på elbilar uppskattar vi att Kina kan minska sin olje­import med 30 till 40 procent före 2030, säger Glen Leibowitz.

Elbilstillverkningen kokar världen över. Nissan ska satsa på massproduktion av elbilar 2010 Renault har lanserat sin Kangoo be bop Z.E (Zero Emission) och Volvo presenterade den 1 juni, tillsammansmed Vattenfall, en ny hybrid som ska vara på marknaden 2012.

Men elbilen är inte en universell lösning. I dag produceras 70 procent av Kinas elektricitet av kol. Detta gäller inte bara i Kina utan i stora delar av världen. Så för att minska utsläppen måste elen produceras mer hållbart. Något som Sverige är världsledande på.

– Även om 75 procent av alla bilar i Sverige skulle köras på el så skulle det bara innebära en total ökning på 8 procent av vår elkonsumtion. Samtidigt skulle det minska vårt totala koldioxidutsläpp med 50 procent, säger Lars G Josefsson som är vd för Vattenfall.

Framtidsvisionerna är många. Men det kommer ta tid innan produkterna möter behoven. Än så länge finns mängder av projekt, det ena mer ovanligt än det andra.  Det amerikanska företaget Sapphire Energy hoppas kunna driva bilar på alger. Genom en kemisk reaktion ska man kunna producera väldigt ren bensin som ska vara på marknaden inom tre år.

Ett annat ovanligt är luftbilen. I 18 år har den franske entreprenören Guy Nègre hållit på med sin bil som går på tryckluft: The Air Car.

– Att köra bilar på bensin är inte hållbart. Det vet vi. Vi använder samma teknik som i början av förra seklet. Nu är det dags att ta till vara på ny teknik, förklarar Miguel Celades som är representant för MDI (Moteur Developpement International), företaget bakom projektet.

Motorn är lika enkel som logisk. En uppgraderad version av ångmotorn där avgaserna består av kall ren luft. 20 mil ska man kunna köra med bilen vilket räcker för många av oss då undersökningar visar att 80 procent av européerna kör mindre än sex mil om dagen i genomsnitt.

Bränslecellsbilar är också en möjlig lösning. Man tankar helt enkelt vätgas som omvandlas till elektricitet där vattenånga är det enda utsläppet. Problemet i dag är att vätgas är svårt att lagra och kostnaderna är än så länge ganska höga. Men många menar att bränslecellen kommer slå igenom om ett par år, speciellt inom den tyngre fordonsindustrin. Just nu slukar utvecklingsprojekten tiotals miljarder kronor och de stora biltillverkarna tvingas samarbeta för att klara kostnaderna.

Etanolen då? Inte många tror i dag på att den har någon långsiktig framtid som dominerande drivmedel. Även om utsläppen är bättre än för fossila bränslen så krävs åtskilligt med energi i själva produktionsfasen. Då är biogasen ett bättre alternativ, men där är problemet att den inte kan klara av mer än några procent av det totala behovet.

Så var landar vi? Vilka bilar kör vi om 20 år?

– Jag tror att det är en ganska lång process kvar och bränslet som kommer att vara dominerande finns inte ännu, menar Patrik Östergren som är försäljningschef för marknadsanalysbolaget Jato Sverige som gör marknadsundersökningar på den globala bilmarknaden.

Han tror också att vi kommer få se flera nya varumärken men att det till slut är de stora befintliga biltillverkarna som kommer att finnas kvar.

– Fokus flyttas alltmer från Nordamerika till Asien, och Kina kommer att bli en stor aktör. Elbilar kommer nog att finnas som ett substitut med fokus på stadskörning, säger han.

David Leggett arbetar för Justauto.com, som är ett marknadsundersökningsföretag för den globala bilbranschen. Han menar att det är otroligt svårt att spekulera för långt in i framtiden.
– Jag tror att lösningen är elbilen men att också bränslecellsbilen kommer att spela en viktig roll i framtiden, säger han.