»Saab tillbaka till rötterna«

Text: Emma Härdmark

Bild: Scanpix

Efter alla turer, kan Saab-älskare andas ut nu?

– Man ska aldrig ropa hej. Men läget är betydligt mycket ljusare i dag när Koenigsegg Group skrivit på att de tar över aktierna. Men i en sådan här stor affär tar det lång tid med alla detaljer.

Ja, det saknas fortfarande minst tre miljarder och bland annat låne­garantier från staten. Hur hemma är affären egentligen?

– Jag anser att den är rätt så väl i hamn. Man får räkna med att det blir en fortsatt process och en del taktiska dispositioner från Koenigsegg, GM och regeringen. Men det var väldigt viktigt nu att visa att vi går ur rekonstruktionen, att det är upprättat ett avtal med Koenigsegg där de faktiskt förbundit sig att köpa Saab. För det har varit en del kritik på sistone om vad som händer egentligen och varför Koenigsegg varit så tysta.

Känner ni er nöjda med lösningen?

– Ja, vi är väldigt nöjda med att det verkar lösa sig med sysselsättningen. Det har ändå varit grundstommen. Att det just blev Koenigsegg spelade inte så stor roll, även om det inte är något fel med att ha en svensk, nordisk ton. Det underlättar på många områden, kulturellt i företaget.

Vad betyder det för era medlemmar att det är nya ägare på ingång?

– De kan känna sig betydligt mycket tryggare med att få behålla sina jobb, vi kan också känna oss betydligt mycket tryggare med att vi kommer fortsätta utveckla Saabar här i Trollhättan. Det är viktigt. Köparna har ju tydligt deklarerat att de inte har för avsikt att flytta verksamheten någon annanstans.

Hur kommer vi vanliga bilkonsumenter att märka av era nya ägare?

– Saab kommer nog ha ganska mycket miljöprodukter inom några år.

Men Koenigsegg är ju knappast miljöbilen nummer ett?

– Koenigsegg bygger tjugo extrema sportbilar om året. Det är inte relevant att jämföra. Den nya ägarkonstellationen är mycket väl medvetna om att framtiden för Saab ligger i att ha rätt miljöprodukter. Men vi kommer säkert fortsätta bygga premiumbilar också, för även i framtiden kommer människan vilja ha premiumbilar. Men har man en premiumbil som drar lite och går på alternativa energikällor så kommer det vara ännu bättre.

Koenigsegg Groups styrelseordförande Augie K Fabela har som bekant kontakter i ryska marknaden. Kan vi vänta oss att även Saab kommer satsa österut?

– Svårt att säga. Det tror jag inte bara beror på Fabela i så fall. Det beror på att Ryssland kanske är den marknad som växer mest av allihopa för tillfället.

Hur genuint bedömer du Fabelas intresse i den typen av bilar som Saab tillverkar?

– Han tror absolut att det finns en stor potential i varumärket Saab men han säger att det är viktigt att man går tillbaka till det som en gång var rötterna. Den uppfattningen delar han med mig, och många med mig. Vi var så innovativa, vi var bland annat först med torkapparat på strålkastarna, vi var först med turbon och det var sådant vi levde på tidigare. Kan vi kombinera det med en hyfsat bra miljöprofil så ligger det rätt i tiden. Vi har varit lite  gisslan i en sådan jättelik koncern som GM. De har styrt och ställt väldigt mycket.

Sparkraven för Saab har varit rigorösa. Senast fick 700 personer gå. När blir Saab lönsamt igen?

– Ja, vi kan nog inte förvänta oss att man redovisar någon vinst de två, tre första åren. Det är inte realistiskt. Därefter tror jag det finns väldigt bra möjligheter till roligare siffror. Och redan under nästa år lär vi behöva anställa igen. Vi måste ha upp volymerna, det är ett alldeles absolut krav.

Vad står närmast på agendan?

– Just nu pågår förberedelse och hemtagande av 9-3 cabrioletmodellen från Graz i Österrike. Och det blir ju inget byggande av helt nya 9-5:an i Rüsselsheim utan de verktygen skeppas hem och vi börjar bygga i början av nästa år. Därtill har vi ett spännande utvecklingsprogram med i bilden.

Detta har hänt

Efter åtta veckors hårda förhandlingar offentliggjorde i tisdags Koenigsegg Group att man tagit över 100 procent av GM:s aktier i det hårt krisdrabbade Saab Automobile. Ett slutgiltigt köp väntas vara klart före årsskiftet. Bland villkoren finns dock att svenska regeringen ska gå in med stöd och garantier, och det säger regeringen fortfarande nej till.