Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Levande reklampelare. Glacéau Vitaminwater säljer sina produkter med kändisar och genom att synas på röda mattan.

Ekonomi

Trendigt men knappast nyttigt

Det är den senaste flugan. Men kost­experterna varnar för överdriven konsumtion.

De syns överallt. I den dygnetrunt­öppna butiken, i mataffären och på gymmet. Till och med på apoteket. Deras färgglada etiketter lockar med ingredienser som B- och C-vitamin, ginseng, grönt te och mineraler. På kort tid har vitaminvatten blivit en innedryck. Nyligen lanserades ännu ett varumärke i Sverige, intill förväxling likt de två andra på marknaden. Sena­ste tillskottet heter Vitamino och produceras av hälsokostföretaget Friggs, som poängterar att deras produkt innehåller mer vitaminer än konkurrenternas.

Efter några tuffa år blev 2009 ett rekordår för vattenförsäljningen i Sverige. I december 2009 ökade försäljningen av buteljerat vatten med drygt 14 procent jämfört med samma månad 2008. Miljölarm och kampanjer om kranvattnets förträfflighet tycks inte ha påverkat svenskarnas inställning till vatten på flaska.

Först ut var Vitamin Well. I april 2008 lanserades den svensktillverkade drycken som snart tog sig in i apotekssortimentet. Produkten innehåller socker, och därför är företagets vd Jonas Pettersson noggrann med att inte använda beteckningen vitaminvatten, utan vitamindryck.

– Vi vill vara ett nyttigare alternativ till läsk, men kan inte vara nyttigare än vatten, förklarar han.

I dag finns Vitamin Well på 4 000 försäljningsställen runt om i landet, och 2009 såldes fyra miljoner flaskor bara i Sverige. Jonas Pettersson, en av företagets grundare, berättar att inspirationen hämtats från både öst och väst. I Japan har drycker baserade på grönt te och med tillsatta vitaminer funnits i 50 år. I USA slog drycken Vitaminwater ner som en bomb för tio år sedan, och nu slåss dryckesgiganterna Pepsi och Coca-Cola om de hälsomedvetna konsumenterna.

Vitaminwater lanserades år 2000 av en amerikansk hälsofanatiker vid namn J. Darius Bikoff. Fyra år tidigare skapade han sitt första vatten på flaska kallat Smartwater, som marknadsförs som ett hälsosamt vatten med tillsatta elektrolyter. »Smartwater är inspirerat av hur Moder Jord själv tillverkar vatten«, som det heter i produktbeskrivningen. Men den riktiga framgången för företaget Energy Brands kom med Vitaminwater, som inom två år etablerat sig som det bäst säljande av alla vatten med tillsatta ämnen i USA. Den amerikanske hiphopstjärnan 50 Cent gick in som delägare i Energy Brands och hjälpte till att befästa bilden av Vitaminwater som en dryck för de unga och trendiga.

2007 köptes företaget av dryckesmagnaten Coca-Cola, men Bikoff och ledningen stannade kvar på sina positioner. Pengarna rullade in, och under 2008 och 2009 startade försäljning i Storbritannien, Australien, Frankrike och Sverige.

I USA förknippas drycken med heta Hollywoodstjärnor och artister. Förutom 50 Cent ingår Jennifer Aniston, Madonna, Gwen Stefani och Alicia Keyes i det stall av kändisar som brukar fångas på bild med en färgglad flaska i handen. Senast i raden är Ellen DeGeneres, som gör reklam för den senaste produkten: Vita­minewater Zero. En dryck med ännu mer vitaminer och mineraler, dessutom med tillsatta elektrolyter och så, det kanske bästa av allt i hälsofreakens ögon, noll kalorier.

I Sverige lanserades drycken under festliga former i december 2009. Coca-Cola tog hjälp av Carolina Gynning för att marknadsföra produkten i vimlet och en tillfällig så kallad pop-up-butik öppnades vid Stureplan i Stockholm där det inte serverades någon mat till vattnet men väl yogaklasser och musikspelningar som bidrog till att förstärka varumärket. Coca-Cola har inte lagt några pengar på vanlig reklam, i stället satsar de på just events och att synas med produkten på de rätta ställena och i de rätta händerna.

Företagen bakom de nya vitamindryckerna rider på den allmänna hälsovågen och jublar när de talar om denna snabbväxande produktkategori. Hälsa och välmående på ett enkelt sätt, i en förpackning som signalerar medvetenhet och trendkänslighet. Ett vinnande koncept bland de hälsosamma svenskarna.

Men kostexperter och dietister höjer varningens finger för vitaminer på flaska.

Lotta Klinge Härberg, chef på Dietistkliniken vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm, är inte positivt inställd till vitaminvattenboomen. Det är bättre att få i sig frukt och grönsaker på naturlig väg eftersom dessa innehåller fibrer och naturliga färgämnen som är hälsosamma och som inte finns på flaska.

Det finns också en risk att konsumenterna köper en flaska vitaminvatten i tron att det då är okej att slarva med maten. Medan man kissar ut det c-vitamin som är överflödigt för kroppen så finns det andra vitaminer som inte går samma väg. De kan  vara farliga i för stora mängder.

Näringslära är fortfarande ett ungt ämne och experterna är inte säkra på hur stora intag av vitaminer och mineraler påverkar oss. Det är både dyrt och osäkert att experimentera med olika typer av vitaminpreparat eftersom dessa kan snabba på olika processer i kroppen. Särskilt onödigt är det med tanke på att det går att få i sig allt man behöver via maten. Dietistens råd är därför enkelt.

– Drick kranvatten och ät en frukt. Det är bättre för både miljön och hälsan, säger Lotta Klinge Härberg.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera