Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Redaktionsbloggen

Fixa WordPress-kategorier i Google Analytics

Så använder du Google Analytics till att ta reda på vilka kategorier som är populärast på din Wordpressajt.

Google Analytics är utan tvekan ett av de kraftfullaste verktygen för att hålla koll på användningen av en sajt. Det finns tillgängligt gratis och är därmed ofta förstahandsvalet för både små och stora sajter. Med tiden har det blivit något av en de facto-standard för webbstatistik.

Genom att spåra användandet av din WordPress-sajt med Google Analytics kan du ta reda på massvis med intressanta saker, till exempel vilka inlägg som är populärast. Men en viktigt statistikuppgift saknas: kategorier.

Det finns dock ett sätt att fixa det. Sättet stavas anpassade variabler och kan användas inte bara till att samla data om kategorier, utan även skribenter, etiketter eller egentligen vad som helst som WordPress kan spotta ur sig. Målet för den här artikeln är dock att enbart att samla in data om kategorier.

Om du redan har skaffat ett Analytics-konto bör du någonstans i din head-tagg ha klistrat in en kodsnutt som ser ut ganska exakt såhär:


Om inte, skaffa kontot, följ instruktionerna och kom tillbaka sedan.

När Analytics-koden är på plats behöver vi sätta upp en php-variabel som innehåller kategorin en sida tillhör. Vi befinner oss i head-taggen, en bra bit utanför loopen, men det är ändå enkelt att ta reda på kategorin. Bara anropa get_the_category() med get_the_ID som argument.

Nu är $categories en array innehållandes alla kategorier som ett inlägg tillhör.

Med detta på plats är det dags att tala om för Analytics-koden att vi vill ha en egen variabel, och att värdet på den ska vara det första värdet i $categories. Anpassade variabler har en enkel nyckel->värde-struktur, så det går tyvärr (vad jag vet) bara att samla in en kategori per sida. Det här tricket funkar alltså helt klart bäst om man inte har för vana att dubbelkategorisera inlägg.

Tillskottet till Analytics-koden ser ut såhär:

_gaq.push(['_setCustomVar',
	1,
	'Kategori',
	'name : 'Ingen'; ?>',
	3
]);

Vi knuffar in en ny grej i analytics-objektet: _gaq.push, nämligen en _setCustomVar, på plats 1 av de 5 som är tillgängliga i Analytics. Vi kallar den Kategori och sätter värdet till $categories[0]->name (namnet på första kategorin) ifall vi är på en inlägssida, och Ingen i andra fall (som på framsidan, sid-sidor och arkiv-sidor som ju inte har kategorier). 3 betyder att statistiken ska samlas per sida, i motsats till per besökare eller per session. Läs mer om det här.

I sin helhet bör Analytics-koden, som bör ligga precis i slutet av din head-tagg, se ut typ såhär:



Det finns en liten fallgrop med det här, nämligen att det tar upp till två dygn innan siffrorna börjar visas i Analytics, så det är svårt att direkt kontrollera att allt har blivit rätt. Men var noga med syntaxen så kommer så småningom statistiken att börja trilla in under Besökare->Anpassade variabler och se ut typ såhär:

Bild 2

Som ni ser blir värdena av någon besynnerlig anledning url-encodade med %20 istället för mellanslag och så. Det ser bedrövligt ut, och tyvärr finns det ingen superenkel fix. Om man verkligen inte kan leva med det går det att sätta upp filter, men det är en helt annan historia.

Nåväl, lycka till, och ha det så kul med din splitternya statistik!

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera