Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Ekonomi

Upp till konsolkamp

Det största hotet mot speljättarnas miljardlanseringar kommer från färgglada godisbitar.

Playstation 4 eller Xbox One? Det valet står nu världens spelentusiaster inför. På spelsajter och forum ställs de två nya konsolerna mot varandra och nyligen raljerade skaparna bakom den animerade tv-serien »South Park« över den uppblossade tv-spelshysterin då de tioåriga kompisarna Stan och Kyle kivades om vilken spelkonsol som är bäst, högteknologiska Playstation eller underhållningsmaskinen Xbox.

Härom veckan släpptes Sonys Playstation 4 i USA och under det första dygnet såldes en miljon konsoler. I fredags var det Microsofts tur, då deras Xbox One lanserades till amerikanarna.

Medan spelentusiasterna grubblar över vilken spelkonsol de ska välja, har bedömare redan korat en segrare. Analysföretaget Futuresource Consultings tippar att 36 miljoner enheter av Playstation 4 har sålts år 2018, medan Xbox One stannar på 30 miljoner.

Analysföretaget IHS uppskattar i sin tur att det säljs 49 miljoner Playstationmaskiner under de kommande fem åren och att Xbox One landar på 38 miljoner.

Trots höga förväntade försäljningssiffror, tror experter att Playstation 4 och Xbox One blir den sista generationen av spelkonsoler. Spelplanen, säger de, har nämligen ändrats.

Sedan tv-spelens begynnelse har företagen tävlat om konsumenterna. På sjuttiotalet var Ataris spelkonsoler populärast, under åttiotalet dominerade Nintendo på marknaden och på nittiotalet fick Nintendo konkurrens av Playstation och Sega.

För sju år sedan utspelade sig det senaste konsolkriget. Då stod kampen mellan Playstation 3, Xbox 360 och Nintendo Wii. Microsofts Xbox släpptes först och fick, förutom ett svalt mottagande, kritik för tekniska problem. Även Sonys Playstation gick dåligt, främst på grund av det dyra priset, 6 500 kronor. I stället var det Nintendos vita fyrkantiga maskin som drog iväg och sålde mångdubbelt bättre än sina konkurrenter. Genom att lansera en konsol som var billigare och enklare att använda, lyckades man nå en bredare publik än någonsin tidigare.

När Nintendo i fjol släppte uppföljaren Wii U, uteblev emellertid succén och nu står kampen främst mellan Sony och Microsoft. Men riktigt så enkelt är det inte. För i takt med den tekniska utvecklingen är tv-spelen inte längre den självklara aktören på marknaden. Världens största spel i dag, mätt i antalet användare, är mobilspelet Candy Crush Saga som är helt gratis. Spelet, som går ut på att matcha färggranna godisbitar i linje med varandra, påminner om det klassiska spelet fyra-i-rad. Och varje dygn påbörjas 700 miljoner nya spelrundor. Ett spel långt bort ifrån den avancerade typen av spel som konsoljättarna riktat in sig på.

Slaget utspelar sig alltså inte längre mellan Sony, Nintendo och Microsoft utan snarare mellan de tre konsolgiganterna och företag som Apple, Google och Samsung. Med en sådan konkurrens möter de avancerade dyra konsolerna en dyster framtid, menar bedömare.

Men alla håller inte med om den verklighetsbeskrivningen.

– Visst har mobilspelen vuxit enormt, men det finns inget som hindrar konsolmarknaden från att blomstra samtidigt, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Att det finns liv i tv-spelsbranschen visade sig inte minst när spelet Grand Theft Auto, GTA V, släpptes i september. 24 timmar efter lanseringen översteg försäljningen 800 miljoner dollar. Någon vecka senare meddelade den nordiska distributören att en halv miljon köpt spelet, det vill säga var 50:e nordbo. Kanske är det för tidigt att döma ut tv-spelen trots allt.

Läs mer:
GTA V – Gangsterns paradis 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera