Många likes, färre röster

Text:

Samtidigt som Maria Arnholm anklagade feministiskt initiativ för statssocialism i »Agenda« i helgen spreds en bild över nätet där jämställdhetsministern ser allvarlig ut. »Aldrig mer«, står det på skylten när hon visar sin solidaritet med demonstranterna på Spaniens gator som protesterade mot ett förslag om abortförbud. Bakom aktionen stod – feministiskt initiativ.

Bilden är ett tydligt exempel på vilken roll partiet har fått på sociala medier.

När partiet i helgen samlades för valkonferens var över hälften av medlemmarna nya från i år. Partiet har nu fler medlemmar än miljöpartiet och sverigedemokraterna hade när de kom in i riksdagen.

Som förklaring pekar partiföreträdare på två jämställdhetsdebatter som inledde året. Efter första sändningen av Svt:s »Fittstim« fick feministiskt initiativ in 2 148 nya medlemsansökningar. Samtidigt uppmärksammades två friande våldtäktsdomar, där kravet på samtyckeslag åter hamnade i strålkastarljuset.

Under debatterna kom partiets twitter- och facebooksidor att få en unik funktion. I stället för att pumpa ut sin politik, länkade de flitigt till de platser debatten fördes på och blev ett slags åsiktsplank där en blandad skara skrev till feminismens försvar. På så vis kunde partiets internetnätverkare slå två flugor i en smäll: elda på debatten och stärka partiets varumärke.

Men varför blev det just feministiskt initiativ som fick den tacksamma rollen?

Redan vid förra valet stod det klart att valrörelsen 2014 blir ett slag på de sociala medierna. Men medan de stora partierna fortfarande famlar efter meteorologin bakom bloggbävningar och twitterstormar, har feministiskt initiativ aldrig haft någon annan strategi att använda sig av.

Partiet saknar hemvist, rent fysiskt. Samtidigt är många av medlemmarna unga. Därför var facebook och twitter tidigt den naturliga platsen för både fikasnack, stridsrop och medlemsrekrytering. Till och med valplattformen ska väljas genom en enkät på webben, där man kan rösta bland 20 frågor för att avgöra vad Fi ska lägga krutet på i valrörelsen. Partiet har nu samlat på sig en stab av entusiastiska sympatisörer som retweetar och delar.

Partiet har även hjälp av en rad vänsterplattformar som etablerats inför valrörelsen 2014. Kulturjournalisten Anders Mildner, som länge har bevakat utvecklingen på sociala medier, beskriver det som att vänstersidan har byggt upp en infrastruktur för delbara politiska budskap. LO:s satsning »Mitt Sverige« är ett exempel. Förra året lanserade Aftonbladet sajten Politism, som fångar upp och sprider vidare vänsteråsikter på nätet. Politism i sin tur rekryterade Genusfolket, en blogg som opinionsbildar med ett budskap som är snarlikt feministiskt initiativs.

Den som tittar närmare på delningslogiken på facebook och twitter hittar ytterligare en förklaring till varför feministiskt initiativs budskap ofta delas. Sexism och rasism är ämnen som ofta toppar delningsstatistiken på breda nyhetssajter. Partiets huvudfrågor är klickmagneter.

Men det handlar inte bara om budskapet. Sociala medier-experten Brit Stakston pekar i stället på själva formen, att snarare sprida en pågående debatt än att pricka av det egna partiprogrammet.

– De traditionella partierna är upptagna med att kommunicera ut vad de har planerat. De är dåliga på att snappa upp när deras egna frågor syns och hörs. Feministiskt initiativ har i stället varit tydliga med att de bryr sig om diskrimineringsfrågor, och sprider debatten när andra talar om det, säger hon, och tillägger:

– Även om den personen kanske inte alls är med i feministiskt initiativ.

Därför florerar nu en folkpartist i ett statssocialistiskt facebookflöde.

Fakta | Gillas av flest

Klicka för att förstora: