»Teliasonera är inte orätt­vist behandlat«

Text: Brita-Lena Ekström

Han klev in från värmen. Han kom tillbaka till Sverige efter tio år i Sydafrika och Malaysia. Han kom för att få fason på Teliasonera.

– Jag gillar att vara en doldis säger Johan Dennelind. Han skrattar lite återhållsamt. Jag var faktiskt mer känd i Malaysia, utlänning, spännande bolag och därför tacksamt intervjuobjekt.

När jag söker på Johan Dennelind i mediearkivet hittar jag bara ett fåtal större porträttartiklar.  Kanske säger det mer om hur den svenska affärspressen krympt än om Teliasoneras nye vd. Jag får alltså ge mig ut på spaning efter högste chefen för Sveriges sjunde största bolag, just nu mest känt för sina skandalomsusade affärer. När han möter den halva miljonen småaktieägare på bolagsstämman ser de en 44-åring som jobbat 19 år i branschen och varit chef sen 30-årsåldern.  Började på Telia som trainee efter ekonomexamen ett par år efter bolagiseringen av gamla Televerket. Av nervositet inför en spektakulär stämma, som inte ska ge ansvarsfrihet till företrädaren på vd-posten, syns inte ett spår.

Teliasoneras nya vd behöver bara gå runt hörnet från huvudkontoret på Stureplan för att äta lunch med Fokus. Det är ett enkelt krypin några trappsteg ner från trottoaren. Han har valt det själv, men premiär också för honom. Han scannar vant menyn och vet på sekunden vad han vill ha.  Åren i Malaysia har satt sina spår.

– Jag längtar ivrigt efter asiatisk mat då och då.

Kanske säger valet av lunchrestaurang också något om att den här mannen, tänker jag. Inte så bra koll på krogarna efter alla år utomlands. Kanske inte intresserad. En klanderfri och enkel dresscode: ljus skjorta, svagt mörkblå kostym i vårlätt tyg. Vem är det jag får syn på? En 60-talist med andra ideal, andra värderingar, annan smak än sina äldre företrädare i svenskt näringsliv. Vi ser dem lite överallt i dag. 45-åringarna som slängt slipsen och hellre kutar runt hotellet eller in på gymmet efter affärsmöten i New York och Peking än tar en dry martini i baren. Knivskarp global konkurrens tycks kräva en ny sorts ledare. Johan Dennelind hör hemma i det gänget

Vi tar det från början. Hur reagerade han på frågan från styrelsen att ta över chefskapet för det skandaliserade bolaget?

Johan Dennelind hinner inte svälja tuggan av en laxsushi förrän han tittar mig rakt i ögonen och säger:

– Berättelserna, skriverierna om bolagets affärer tyckte jag först var orättvisa.  Men, ju mer jag satte mig in i vad som hade hänt och varför, desto mer förstod jag att Teliasonera absolut inte är orättvist behandlat.

– Nu är det en glädje varje dag att veta, känna och förstå att vi tar ett steg i taget,i rätt riktning.

Kan du vara säker på det?

– Naturligtvis inte, men det är många nya saker på plats. Det finns ramverk, ett ledarskap och en kultur. Sen gäller det att ständigt träna, ändra och förnya inom denna struktur.

– Den stora utmaningen är att hitta rätt affärer i en tid när vi inte längre vet om våra  kunder använder en telefon eller internet. De trender som nu visar vägen ska vi följa och vara med i. Det kan till exempel betyda samarbeten med nya innovativa partner.

Han höjer rösten en aning och säger trosvisst vad som väntar:

– Nu ska vi öka takten, börja leverera, vara nära våra kunder, ta dem på allvar och våga vinna.

Under åren i Malaysia och Sydafrika fick Johan Dennelind känna på hur det är att arbeta i länder och kulturer där mutor och korruption är vardagsmat. Erfarenheter som styrelsen gillade. Hur gjorde han?

– Jag fick lära mig att huvudregeln är att tacka nej. Inte bara en gång, utan 50 gånger. Till sist lägger de av och slutar fråga. Då vet man att man har gjort rätt.

Detta ska han pränta in i varenda medarbetare i bolaget. Det gäller förstås främst de som arbetar i och med länderna i Centralasien, de där länderna som slutar på stan och där bolagets affärer nu granskas av både svenska och utländska åklagare.

Ledaren Johan Dennelind har några knep för att komma närmare sina medarbetare. Han fikar regelbundet med dem, samlar några stycken till rundabordssamtal med jämna mellanrum.

– Man fångar upp en och annan talang, man får del av deras stolthet över jobbet. Det berikar mig.

Han tar en klunk vatten och förtydligar:

– Jag är nyfiken, vill hitta personligheten och få nys på vad som  finns inuti en människa.

Som för alla andra toppchefer i svenska konkurrensutsatta företag blir det mycket resande i jobbet.  Alltid med liten packning.

– Jag checkar aldrig in! Bagage alltså!

Jodå, löparskorna finns med, men Johan Dennelind säger att han tränar för att kunna äta, det handlar mer om motion är prestation.

Fredagseftermiddagens vårsol lyser stark ute på gatan. Fotografen Mareike ser till att han inte bländas av ljuset. Om en stund ska Teliasoneras vd dra kvartalsrapporten för kontorets medarbetare.

Lunch med Fokus | Sushi på Östermalm

Bjuden på lunch: Johan Dennelind, ny vd för Teliasonera.

Åt och drack : Misosoppa, makiroll och 10 bitars laxsushi. Drack vatten.

Stod för notan: Brita-Lena Ekström, som åt friterad kyckling med tonkatsusås och drack vatten.

Var: Sushihuset på Brahegatan i Stockholm.

Fotograferade: Mareike Timm.