Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Livsstil

Semlapokalyps

Semmelwrappen ­berättar om ett land i kulinarisk uppförsbacke.

En wrap. Finns det egentligen något äckligare?

Kylskåpskallt bröd, som lyckas vara både torrt och svampigt på samma gång. Sötsliskig kycklingsallad. Vissen ruccola. Rostbiff som faller sönder i stelnade smulor. Potatissalladen sitter som lim i halsen.

Wrappens föregångare, tunnbrödsrullen, har en tydlig plats i den svenska matkulturen. Korvkioskmenyns själva krona. Medan dess »uppfräschade« avkomma alltid har legat där i disken på 7-eleven – platsen dit matkultur släpar sig för att dö – som ett hån mot stressade lunchätare.

Så plötsligt vände det. Lagom till årets semmelsäsong lanserade ett bageri på Östermalm i Stockholm en »semmelwrap«. En semla man kan äta med en hand. För 45 kronor. Hysterin visste inga gränser. Löpsedlar. Succé på sociala medier. Köerna ringlade utanför Tössebageriet. Varför?

– Vi har tagit en produkt som många känner till och tycker om och skapat en ny, sa bagaren Mattias Ljungberg till Metro.

Semmelwrappen följer en internationell trend. I takt med att matkultur blivit popkultur i många av västvärldens storstäder har kockar letat vägar att passa in i flödet av kattvideor och popstjärnor.

Ett av de enklaste och billigaste sätten att skapa matens svar på en popsingel har varit att kombinera två välkända, folkliga begrepp till något nytt. Kombinationerna får gärna bestå av kulinariska underdogs, rätter som misshandlats och misstolkats (den svenska wrappen har alltså en enorm konkurrensfördel).

Det är lekfull, ofta absurd gimmickmat. Skruvade varianter av klassiker som leder till memes, framträdanden på talkshower och timslånga köer.

Svenskar är snabba att uppfatta mattrender, men långsamma vad gäller att importera dem. Våra storstäder har nu en handfull food trucks. Den här vintern fick vi vår första stora kulinariska viralsuccé. Inget var mindre viktigt än hur den smakade. 

Emil Arvidson

Fettisdagen infaller tisdagen den 17 februari.

Fakta | Tre gimmickrätter

1. Cronut Modern. New York-klassiker. En korsning mellan en donut och en croissant.

2. Ramen Burger. En amerikansk nudelnörds variant av en hamburgare, vars »bröd« består av lätt friterade ramennudlar.

3. Hot Dog Stuffed Crust Pizza. Snabbmats-industrin har alltid legat i framkant vad gäller gimmickmat. Pizza Hut har länge experimenterat med hur man kan packa in fler kalorier i sina pizzakanter, bland annat med en ostfyllning. 2012 överträffade man sig själva med den korvfyllda pizzakanten.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera