Journalistik i 360 grader

Text:

Någon ropar: »En självmordsbil«. Bakom mig börjar en kulspruta smattra. Jag vänder mig mot skytten som lagt an över kanten på ett hustak. Strax ovanför honom dyker en text upp som berättar att Iraks specialstyrkor utbildats av USA för att besegra IS. Nästa sekund sitter jag i en bepansrad bil och lyssnar på kriget över en sprakande radio.

Kalla kårar sprider sig genom min kropp, jag be-finner mig mitt i striden.

Tidningar världen över har de senaste åren inlett trevande försök att göra 360-teknik relevant för sina läsare. Men först nu hittar tekniken sin plats som berättandeform. Nyhetsbyrån AP:s film från striderna i Mosul visar hur tekniken har potential att skapa känslor. Vem vet, kanske också engagemang. Precis som när tidningar världen över visade en bild på en vietnamesisk flicka på flykt från brinnande napalm. Det brukar sägas att den bilden bidrog till att förändra världen.

På Fotografiska i Stockholm har besökare under sommaren kunnat se ytterligare ett förstklassigt berättande med 360-teknik. I en kur tapet-serad med skärmar tog Aftonbladets Magnus Wennman och Erik Wiman med besökarna till svältkatastrofen på Afrikas horn. Tekniken var avancerad men filmidén briljant i sin enkelhet: Detta äter svältande barn.

Efter en virtuell rundtur kunde besökarna promenera runt i den övriga utställningen. Här var det -klassiska stillbilder sufflerade av gripande texter som dominerade. Närbilder på svältande barn och det gyttjiga vatten de tvingas dricka för att inte törsta ihjäl. En kvinna, tagen av allvaret, höll en hand för sin mun medan- hon tog in de hjärtskärande berättelserna. En del skulle kanske kalla det här berättandet förlegat. Andra skulle kalla det tidlöst effektivt, både sett till vilka känslor och till den teknik formen kräver.

På väg ut från utställningen lade flera besökare pengar i en insamlingslåda. Undrar vad som berörde dem mest?