Fokus nominerat till prestigefyllt reklampris

Text: Redaktionen

I maj lanserade Fokus »read proof sharing« – ett nytt sätt att dela med sig nyheter på. Nu är kampanjen, som tagits fram tillsammans med reklambyrån Ingo, nominerad i den internationella reklamtävlingen Cannes Lion

Syftet  är att uppmuntra personer att läsa hela artikeln. Enligt en studie från The French National Institute läser 59 procent bara rubriken efter att de sett en artikel på sociala medier.

–  Med read proof vill vi främja kvalitetsjournalistik och de djuplodande reportagen framför klickbeten och vilseledande rubriker. Vi är jätteglada att det uppmärksammas i världens mest prestigefyllda kommunikationstävling, säger Fokus marknadschef Marie Henning

Pluginfunktionen »read proof sharing« är en algoritm som mäter hur snabbt en person scrollar ned och hur länge den befinner sig på artikelsidan. När personen läst klart artikeln, det vill säga kommit till textens slut, finns det möjlighet att dela den genom ett knapptryck och visa att hela artikeln är läst.

– Detta är en viktig kampanj, inte bara i Sverige där vi ju snart har val, utan också i hela världen. Vi hoppas att många publikationer är lika smarta som Fokus och installerar denna plug-in och så sätt gör världen lite mer sanningsenlig, sa Ingos kreative chef Björn Ståhl, i samband med lanseringen.

Se den nominerade kampanjen här. Och läs senaste Fokus #24 här.