Fullt blås – sen tyst – från Expressen i cannabiskonflikten

Veckans bråk handlar om tidningen Expressen, som avslöjade en "knarkfabrik" hos en "SR-reporter".

Text:

Foto: TT

Är det av allmänintresse att en reporters man odlat knark i källaren? Ja, anser Expressen som slog på stora trumman när man avslöjade chockerande uppgifter: »Misstänkt knarkfabrik hittades i källaren hos SR-reporter« var rubriken på en artikel som avslöjade att en cannabisodling hittats i källaren. Totalt rörde det sig om ungefär 100 gram och den så kallade SR-reportern var till en början misstänkt för brottet. Misstankarna avskrevs dock och i brödtexten kunde man läsa att det var hennes man och en tredje person som brottsmisstankar riktades mot.

På grund av beskrivningen i artikeln framgick det snabbt att reportern i fråga var Josefine Freje, som själv bekräftade uppgiften i sociala medier. Men det fanns några otydligheter i artikeln. För det första jobbar inte Josefine Freje för Sveriges Radio. För det andra har hon jobbat på Expressen, vilket inte nämndes i artikeln, och för det tredje rörde det sig om ett ringa narkotikabrott som hennes man var misstänkt för, några misstankar fanns inte kvar mot Josefine Freje.

Helt väntat var hon inte särskilt nöjd med rapporteringen. »Hoppas mina tidigare uppdragsgivare är glada för den publicistskada de gjort. Hade förstått om det var JAG som var åtalad, nu var det inte så. Hade kanske förstått också om jag var anställd av SR, men nu var det inte så«, twittrade hon och meddelade att hennes man anmält publiceringen till Medieombudsmannen. Hon tillade att hennes man är sjuk i Hortons sjukdom och därför röker marijuana för att lindra smärtan.

Här hände sedan något mycket ovanligt. I stort sett alla slöt upp bakom reportern Josefine Freje i kritiken mot Expressen. Juridikprofessorn Mårten Schultz hade till exempel synpunkter på publiceringen och menade att Expressen försöker åka snålskjuts på rapporteringen om SR-reportern som hade en relation med en islamist. »›Uppenbart allmänintresse‹ my ass«, skrev han.

Arbetets kulturredaktör Johannes Klenell drog, fast med fler ord, samma slutsats i Arbetet och Medievärldens tidigare chefredaktör Axel Andén tycker att det är en »rakt igenom underlig publicering«. Från Expressenhåll är det tyst.