Årets ekonomisvensk 2019: Michael Arnör, vd Sellpy

Text:

Bild: Petronelle Halvorsen

Efter att ha studerat och arbetat i USA återvände Michael Arnör till Sverige. Flyttade in i sitt gamla pojkrum och var genast omgiven av ungdomens daterade pinaler. Han ville göra sig av med grejerna; inte slänga utan sälja. Men det visade sig vara ganska besvärligt att välja ut och fotografera varje pryl, formulera en beskrivning, därefter bilda sig en uppfattning om pris, lägga ut annonsen och bland intressenter välja ut en som han därefter skulle träffa för att genomföra transaktionen. Att sälja via nätet var ingen rak affär, visade det sig.

– Jag sålde i princip bara min Ipad, säger Michael Arnör i dag.

2014 sitter han med sina två kompisar, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam, för att spåna affärsidéer. Arnör nämner den färska upplevelsen och föreslår: Begagnat-försäljning borde kunna läggas ut på en annan part. Trion kollar runt på nätet. Någon sådan tjänst finns inte, så de bestämmer sig för att grunda Sellpy.

– Grundidén har varit tydlig och har varit oförändrad sedan start, säger Michael Arnör, att göra det så enkelt som möjligt för användarna. Man får hem en påse i brevlådan – inget man behöver hämta ut från posten. Sedan packar man ner allt, vi hämtar upp och sköter försäljningen.

När transaktionen är genomförd sker en inkomstdelning: Sellpy tar en andel och resten går till försäljaren. Trots den tydliga affärsidén, som till skillnad från andra techbolags faktiskt genererat intäkter, har bolagsbyggandet varit knepigt.

– Den stora utmaningen har varit att hantera alla varor, göra det tillräckligt effektivt och med kvalitet. Grejerna måste ju bli sålda, säger han. Det är utmanande att få en verksamhet som hanterar fysiska produkter att växa.

Han konstaterar att svenskarnas beteenden också förändrats under de fem år som verksamheten varit
i gång.

– Det är stor skillnad i dag mot när vi drog igång. Det finns en stor medvetenhet om att man inte bara slänger grejer, även om det fortfarande är lite stigmatiserande att köpa secondhand-kläder.

Stadigt har bolaget vuxit och nya rekord slogs under 2019. Mer än 4 miljoner varor hanterades av bolagets drygt 300 anställda, varav 30 finns på huvudkontoret.

På senare tid har många startups pressats av investerare till att snabbare finna lönsamhet. De riskkapitalfirmor som investerade tidigt är inte längre kvar. I stället är det H&M som via sin investeringsverksamhet ökat sin ägarandel och numera är största ägare.

– Vi är inte lönsamma i dag. Vi är i ett sådant läge där vi prioriterar tillväxt framför lönsamhet. Men det finns en lönsamhet i grundaffären, säger Michael Arnör.

Många har undrat om Sellpy kan tänkas integreras med den stora klädjätten, men så har det i varje fall ännu inte blivit, även om Arnör medger att planer finns. Visionen delas med ägarna.

– Målet för oss är att göra det möjligt för alla att leva cirkulärt. Vi befinner oss i en tid där folk är redo att göra den förändringen. Det är kul att vi kan underlätta det.

Denna vår tar Sellpy också steget in på den stora marknaden i Tyskland.

– Vi har alltid haft ambitionen att växa utanför Sverige. Vi har insett att det finns oerhört mycket prylar utanför Sverige och nu känner vi oss redo.

Juryns motivering:

Idén bakom årets ekonomisvensk föddes i ett pojkrum, där garderoben behövde rensas.
Nu har den finansiering av storfräsare som H&M, ett par hundra anställda och förmedlade 2019 mer än 7 miljoner varor. I en värld där det gamla är det senaste har årets svensk skapat en plattform för baklängesmode. Den miljömedvetna cirkulära ekonomin har aldrig varit så snygg och enkel. Årets ekonomisvensk är Michael Arnör, vd på secondhand-plattformen Sellpy.

Alla vinnare:

- Årets svensk: Jens Ganman

- Oxenstierna: Pia Bergman

- Parlamentariker: Mia Sydow Mölleby

- Ekonomi: Michael Arnör

- Digital: Anna-Lena Wretman

- Innovation: Fredrik Hjelm

- Kultur: Karin Olsson

- Medicin: Christopher Gillberg

- Samhällsbyggare: Michael Pirosanto

Miljö: Ola Engelmark