Blogg: Därför är Petter Stordalen diskvalificerad som klimataktivist

Text:

– Jag har gjort många affärer. Men denna är helt speciellt – för denna förenar hjärta och hjärna, sa den norska hotellmagnaten Petter Stordalen igår när det blev klart att han blir ny delägare i charterjätten Ving.

För en månad sedan gick Vings ägare Thomas Cook i konkurs. Den lönsamma nordiska delen av verksamheten har sedan dess varit till salu, och det blir alltså Stordalens ägarbolag Strawberry Group som köper 40 procent, Harald Mix riskkapitalbolag Altor köper lika stor andel och resterande del förvärvas av TDR Capital.

Men vad förvärvas egentligen? Ving är ett charterbolag vars affärsidé är att köpa flygstolar som kombineras med hotellrum och tillsammans sälja detta som en paketresa. En charterupplevelse där turisternas främsta kontakt med destinationen sträcker sig till buffén, bassängen och barnklubben.

I mina ögon är det en orimlig affär. Tidigare har Petter Stordalen själv, på sitt evangelistiska sätt, lyft fram vikten av att ta ansvar, om att värna klimatet och att bilar borde förbjudas. Ambitionen är att hans hotellkedja ska vara plastfri nästa år.

Å andra sidan flyger han själv privatjet. Det eget planet lyfter var 70:e timme, visade en genomgång gjord av en norsk tidning. De senaste tre åren har privatplanet släppt ut koldioxid som motsvarar 3 600 vanliga flygresor mellan Oslo och New York. Allt annat än klimatvänligt.

Hans hustru Gunhild Stordalen har också profilerat sig inom miljö- och klimatfrågor. Hon var på plats vid klimatmötet i Katowice i Polen förra året, och klagade över att maten fått en sådan undanskymd roll.
– Det är frustrerande och deprimerande att maten som står för en tredjedel av klimatutsläppen inte är med i förhandlingarna, sa hon till norska NRK.

Men Petter Stordalen sa också i fjol att "jag vill inte ha ett samhälle där vi reser mindre". Detta trots att tendensen är ökat resande. Enligt Naturvårdsverket har utlandsresorna per svensk mer än fördubblats sedan tidigt 1990-tal. Den uppskattade totala klimatpåverkan från svenska befolkningens flygresor år 2017 är cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Detta motsvarar utsläppen från all bilkörning i Sverige.

Petter Stordalen gör alltså verklighet av sin önskan om ett samhälle med fler resor med köpet av Ving.

Charterbolagets lönsamhet bygger på att sälja all inclusive-paket, där turisterna till att lämna hotellkomplexen. Den lokala ekonomin stimuleras föga. Bara i Sverige rör det sig om enorma antal som räknas till charterbolagens kunder.

Varje år besöker cirka 350 000 svenska turister Thailand och prognosen från branschorganisationen WTTC är att turismen växer med fyra procent om året det närmaste årtiondet. Tillväxttakten är högre än världsekonomins. En slutsats som kan dras - allt fler väljer att lägga allt större del av sin disponibla inkomst på turistresor. Sommartid är charterturismens viktigaste resmål Grekland och Turkiet. Där annars välfungerande människor frikopplar sitt tänkande och ger sig in i en förljugen bild av den ideala, goda resan med kritvita stränder och azurblåa hav. Ett land där allt är gratis, vinet flödar och magen saknar botten.

Siffrorna över branschen är inte lätta att komma över; allt klumpas hop. En bild av branschen ger Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen vars 400 medlemsföretag omsätter drygt 50 miljarder kronor. De tre stora aktörerna i Sverige heter Ving, TUI och Apollo.

För dessa bolag är ansvarsfrågan flyktig. Vem tar ansvar för matsvinnet vid hotellbuffén? Även om charterföretagen snabbt sätter upp sin logga på solhotellen ägs de inte av resebolagen – det är lite som H&M, man jobbar nära lokala leverantörer men ansvarsfrågan ligger på de lokala företagsägarna. Sker allt för många missar kapas banden snabbt. Flygplanen äger man sällan, ofta är det leasing eller en avtalad kapacitet.

Apollo, som ägs av privatägda tyska koncernen REWE, och som bara i Sverige omsätter över 6 miljarder kronor. TUI har 20 procent av nordiska marknaden; i Norden flyger 1,5 miljoner flyger med TUI. Den konkursade Thomas Cook, flög årligen 1,2 miljoner passagerare; det är som hela Stockholm som sprids ut på solstolar vid Medelhavet för att sju åtta dagars solstekning tas hem; ur denna koncern plockar man alltså ut den lönsamma nordiska Ving.

Att köpa ett charterbolag borde rimligen vara det sämsta affärsbeslut man kan ta 2019. Det borde vara så – men sannolikt kommer Stordalens investering utveckla sig starkt. Skandinaver kommer fortsätta resa på Thailandsresor på höstlovet och dricka paraplydrinkarna vid poolkanten, allt medan bränder härjar i Kalifornien, arktiska isar smälter och situationen bara blir allt värre.

Petter Stordalens val att bistå med detta borde diskvalificera honom som klimataktivist.