Brödrafolkets godisimperium

Text:

Det började tämligen småskaligt med en egensnickrad bod på 30 kvadratmeter i Svinesund, ett litet samhälle norr om Strömstad. Bröderna Orvelin slog upp dörrarna till godisbutiken 1997. Förhoppningarna var stora om att locka kunder från just Norge, vars gräns ligger bara några meter bort. Det dröjde inte länge tills kunderna kom i stora lass.

I dag, drygt tjugo år senare, rattar den medieskygga brödratrion – som består av 47-årige Johan, 44-årige Fredrik och 42-årige Petter – ett miljardimperium. I fjol omsatte Orvelin Group över 1,5 miljarder kronor. Vid sidan av konfektyr, med butiker under namnen Gottebiten och Godisfabriken, säljs även läsk, tobak och kosttillskott.

Johan Orvelin vill inte ställa upp på en intervju. Han tycker att deras bolag är för litet, att det finns andra som är större och bör uppmärksammas i stället. Men han delar ändå med sig av en princip som han följt i bolagsbyggandet.

– Det har varit att längs med vägen försöka göra det bästa av situationen hela tiden, säger han.

De senaste tio åren kan rörelsevinsten summeras till över 800 miljoner kronor och man tycks inte tappa någon fart. Orvelin Groups vd Ulf Palm har i intervjuer gjort klart att tillväxten i år lär hålla i sig.

En förklaring är att Norge i början på detta år höjde sin sockerskatt, som funnits i olika former sedan början på 1980-talet, från 25 svenska kronor per kilo till 45 kronor. För en stor läskflaska rör det sig om ett par kronor i påslag. Om man köper i tillräckligt stora kvantiteter kan det alltså vara lockande att ta bilen till närmaste svenska godisvaruhus, som påfallande ofta ägs av bröderna Orvelin. Deras godiskedja har varuhus i bland annat Abisko, Töcksfors, Årjäng, Charlottenberg, Nordby och Hogdal.

Bolagsgruppen har också investerat i byggande av köpcentrum. 2004 öppnades Nordby shoppingcenter, som ägs tillsammans med norske fastighetsmiljardären Olav Thon. Köpcentret har stadigt byggts ut och via den intilliggande motorvägen kan halva Norges befolkning nå handelskomplexet inom en timme. Där återfinns också Gottebiten, en av världens största godisbutiker – kronan i det Orvelinska imperiet.

De norska konsumenterna väljer – vid sidan av att gå på tur i fjällen – i allt större utsträckning att gå på shoppingtur till Sverige. Nordby shoppingcenter har stadigt vuxit till att i fjol omsätta över 4 miljarder, vilket motsvarar ungefär en fjärdedel av den norska gränshandeln. Skälen är främst pekuniära: i våras gjordes en prisjämfö­relse mellan ett 40-tal livsmedel och dagligvaror, där det framgick att en varukorg som i Norge kostar cirka 3 200 svenska kronor i Sverige kan handlas för cirka 2 000 kronor. Och med den höjda sockerskatten finns det numera även söta, syrliga och salta anledningar att handla svenskt.

Orvelin Group fortsätter också sin expansion in i nya affärsområden med bland annat fastigheter. Till exempel förvärvade man i fjol Tanum shoppingcenter tillsammans med partnern Olav Thon.

Men trots satsningar på köpcentrum, handelsföretag och investeringar fortsätter godis att vara i brödernas blickfång. Företagsgruppen har i flera omgångar köpt stora aktieposter i det börsnoterade ehandelsföretaget Net Trading Group, som säljer godis via nätet under varumärket Maxgodis.se. Även Net Trading Group spår en god tillväxtprognos för godisförsäljningen, allt tack vare norska konsumenter.