Klart svensken ska ha husvagn – hemestertrafiken tätnar
Morrar du om väglöss när du fastnar bakom en husvagn eller möter en husbil på fjällvägen? Vänj dig. Det finns 400 000 till.

Bild: Fredrik Sandberg/TT
Vi bor i världens husvagnstätaste land. Vi har näst flest husbilar per capita efter finländarna. Vi är världsbäst på rullande minihem.
Det varken börjar eller slutar med pandemins nya hemestervanor. Inte heller den 13 september 1986 när fjärde avsnittet av Macken sändes i SVT och tre miljoner svenskar lärde sig tralla ”man ska ha husvagn”.
Husvagnar fanns redan på 1800-talet, då hästdragna. 1897 kom den första bildragna och 1948 började företaget SMV i Örebro tillverka svenska husvagnar. När bilismen slog igenom på femtiotalet hängde husvagnen så att säga på med tillverkare som Kabe, Polar och Cabby.
Senaste årsskiftet fanns 285 965 inregistrerade svenska husvagnar. Under första halvåret i år såldes ytterligare 2 074, en ökning med 30 procent jämfört med samma tid i fjol.
2007 var rekordår för husvagnsförsäljarna med 6 323 vagnar, men i omkörningsfilen låg då en större och biffigare konkurrent: husbilen. 2012 passerade husbilen med 3 598 sålda exemplar mot husvagnens 3 449 sålda vagnar.
De husbilar vi mötte på svenska vägar hade länge oftast tyska skyltar. Inte så konstigt eftersom tyska Hymer var först att tillverka husbilar i Europa redan 1961.
Vid millennieskiftet såldes knappt 1 000 husbilar i Sverige för att 2018 toppa med 7 218 nyregistrerade.
Vid årsskiftet fanns 105 518 husbilar eller personbil klass 2 som de flesta formellt registreras som. I år har ytterligare 2 390 husbilar registrerats. 400 000 alltmer välutrustade små hem kan rulla på vägarna.
