Kvaddad bubbla

Text:

Sommaren 2013 följde tidskriften Der Spiegel med Martin Winterkorn, allsmäktig chef för Volkswagen, på en resa till biljättens fabrik i Tennessee. Inför ögonen på reportern plockade Winterkorn fram en »färgmätningspenna« och mätte lacktjockleken på en nymålad »Bubbla«.

– 180 my, suckade Winterkorn.

En my är en tusendels millimeter. 120 my var gränsen för VW.

»Winterkorn«, skrev Der Spiegel, »är en kvalitetsfanatiker, en kvalitetshysteriker. Han har ingen övergripande vision av en bil, han har extrem omsorg om detaljer. Han leder sitt företag på samma sätt, nerifrån, från den minsta komponenten.«

Man kan tänka på scenen i dag, när VW har beslagits av amerikanska myndigheter med att ha manipulerat 11 miljoner dieselbilar. Genom en inställning i bilarnas mjukvara har den visat bättre miljöprestanda när den har provats än vid övrig användning. VW-ledningen med Winterkorn i spetsen har lagt sig platt och bedriver just nu krishantering i megaformat.

Vem visste vad? Kunde Winterkorn ha varit ovetande om bedrägeriet? Och även om så är fallet, borde han ha vetat? Med tanke på att han byggt sin maktposition på ovan beskrivna mikromanagement borde svaret på det sistnämnda vara ja. Det var inte konstigt att Martin Winterkorn på onsdagen också meddelade att han lämnar sin post som koncernchef.

Bedrägeriet lär dock få långt större konsekvenser än ett eventuellt chefsbyte. Mångmiljardböter är bara en. Omläggningar av strategi en annan. Det kan också få följder för det svenska lastvagnsföretaget Scania, som ju sedan i fjol är en del av koncernen.

Hampus Engellau är analytiker på Handelsbanken och följer fordonsindustrin. Enligt honom är det inte uteslutet att det som nu händer kan leda till att VW släpper taget något om koncernens lastvagnsdivision, som förutom Scania också innehåller tyska MAN.

– Skulle det handla om väsentligt större böter än det som nu pratas om är det möjligt att man minskar sitt ägande något, säger Hampus Engellau och pekar på att en sådan försäljning inte behöver vara så komplicerad:

– VW håller ju på att skapa ett separat lastvagnsföretag under MAN som fortfarande är börsnoterat men där VW fortfarande är dominerande ägare, säger Engellau.

Scania är dock fortfarande helägt av VW och aktierna behöver flyttas över till MAN innan lastvagnsföretaget är på plats. Men det kan gå fort, och då är det inga problem för VW att direkt sälja aktier över börsen.

En annan faktor som talar för en separation av lastvagnarna är personfrågan i VW-toppen. Martin Winterkorn var en av två personer som drev uppköpet av Scania i fjol. Den andre var VW:s förra ordförande Ferdinand Piëch, som var den som en gång fattade beslutet att köpa in sig i det svenska bolaget. Men Piëch förlorade i våras en maktkamp med just Winterkorn. När nu även den sistnämnde försvinner är frågan hur stark lastvagnspassionen är hos dem som då tar över.

I Sverige närs det också drömmar om att återbörda Scania till fäderneslandet. Med tanke på kunskapen om bolaget hos flera svenska storägare och institutioner, inte minst Wallenbergs Investor, finns det nog ett ganska stort intresse att stå som köpare vid en eventuell försäljning.

Sverige har också flera kopplingar kvar till VW-koncernen. SEB-chefen -Annika Falkengren sitter i VW-koncernens styrelse. Tre svenskar finns också med i den styrelse för Volkswagen Truck & Bus GmbH som bildades i somras, förra Scania-bossen Leif Östling, Johan Järvklo från IF Metall och Lisa Lorentzon från PTK.

Det nya lastvagnsbolaget har fått sitt formella säte i Braunschweig, för att markera distans från VW:s hemort Wolfsburg, Scanias i Södertälje och MAN:s i München.

Att ge det nya bolaget distans även ägarmässigt från moder-VW skulle också bidra till att skydda den delen från de varumärkesproblem som VW kommer att få dras med framöver. Samtidigt kan krishanteringen inom personbilar förlama interna processer, vilket kan tala emot en snabb försäljning.