SAS-strejken över: ”Det har varit tuffa tider”

Piloterna och SAS har kommit överens om nya kollektivavtal som sträcker sig över fem och ett halvt år. Det innebär att strejken avslutas.

Text: TT

Bild: Annika Byrde / NTB

Strax före klockan 03.30 i natt stod det klart att parterna nu är överens.

– Det har varit tuffa tider, men de är över nu. Och nu är vi väldigt glada över överenskommelsen och att alla har skrivit under den, säger vd Anko van der Werff till TT på tisdagsmorgonen.

SAS verksamhet har dragit i gång igen och förhoppningen är att dagens flighter ska kunna avgå som planerat.

– Jag mår jättedåligt över de senaste veckorna. Vi tycker strejken var onödig och att vi hade kunnat lösa det här på ett annat sätt. Det har varit mycket skadligt för vårt företag och vi har förlorat väldigt mycket pengar, men framför allt har vi upprört många resenärer under processen.

Även Facket är nöjt med att strejken har blåsts av. "Piloterna har säkrat viktiga genombrott. 450 piloter som sagts upp under coronapandemin har garanterats återanställning och pilotföreningarnas kollektivavtal kommer att gälla även i de nya bolagen SAS Connect och SAS Link", skriver pilotföreningen SAS Pilot Group (SPG) i ett pressmeddelande.

Enligt SAS har flygstoppet inneburit förluster på mellan 100–130 miljoner kronor per dag och påverkat uppemot 30 000 passagerare varje enskilt dygn.

TT: Hur kommer det sig att strejken höll i sig så pass länge?

– Det har ju varit en väldigt svår och komplicerad förhandlingsprocess, men för SAS del har det här handlat om bolagets överlevnad. För oss var det livsnödvändigt att vi fick avtal som fungerade och gjorde att vi kan bli konkurrenskraftiga i framtiden och att avtalen möjliggör för oss att ta in externt kapital, det är helt avgörande för vår framtid, säger Karin Nyman.

Enligt bolagets vd tjänar överenskommelsen båda parter väl. Att det nya kollektivavtalet sträcker sig i över fem och ett halvt år är särskilt positivt för SAS.

– För SAS möjliggör den de besparingar som ligger i linje med i vår omvandlingsprocess, säger van der Werff.

– Det ger oss väldigt mycket säkerhet. Internt och extern tror vi att det kommer att hjälpa oss att hitta en investerare.

TT: Hur ser ni på chanserna att hitta investerare nu?

– Det är ingen överraskning att investerarna inte var så sugna på att föra de konversationerna under strejken.

– Det som händer nu är att jag kommer nu att återuppta samtalen med de potentiella investerarna.

Att parterna nu träffat ett avtal välkomnas av Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Svenska Flygbranschen. "Att parterna nu nått en överenskommelse är en bra sak, den innebär slutet för en konflikt som inte varit positiv för någon inblandad", säger han i ett pressmeddelande.

Fakta: Därför strejkade SAS-piloterna

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlade strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket anser att därmed SAS åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning inleddes i november förra året men parterna kunde inte nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen påbörjades den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.

***