Allt är oversized-trendens fel

H&M har svårt att nå sina klimatmål. Boven i dramat är oversize-produkterna.

Text:

Klädjätten H&M har omvittnat höga ambitioner i sitt hållbarhetsarbete och strävan efter att bli klimatneutralt. Mellan 2019 och 2021 minskade utsläppen som modekedjan genererar också med nio procent. Vackert så. Men samtidigt föll försäljningen ännu mer, vilket innebär att utsläppen per försäljningskrona faktiskt ökade

"En faktor vi har sett är att vi har en ökad genomsnittsvikt på produkterna och det driver utsläppen", sade koncernens klimatansvarige Henrik Sundberg när Sveriges Radio, som först rapporterade om missförhållandet, ställde honom till svars. 

Och boven i dramat – verkar det – är väl närmast att beteckna som en naturkraft i konfektionsbranschen, nämligen modets nycker: 

"Vi har en trend med oversize-produkter som överlag kräver lite mer material och på så sätt även energi i produktionen. Det har vi sett att det driver en ökad genomsnittsvikt och på så sätt också lite högre utsläpp", förklarade Sundberg. 

Men kanske handlar det i bara om mer ledigt sittande plagg utan även om kundernas förändrade kroppsformer? För en snabbt stigande genomsnittsvikt är också ett stort samhällsproblem. I Sverige är drygt hälften av den vuxna befolkningen antingen överviktig (36 procent) eller fet (16 procent). I USA och Storbritannien är det ännu värre, där har två av tre vuxna viktproblem. Även i flera tidigare lättviktsländer som Kina växer nu kroppsvikterna nästan lika snabbt som ekonomierna. 

Så om du vill hjälpa både klimatet och H&M mot målen: välj figurnära plagg som visar mycket hud. Vad modet än stipulerar.

Text: