Klarna – för slugt för sitt eget bästa

Det är inte konstigt att det går dåligt för Klarna. Att vara förslagen är inte alltid en bra affär.

”Jag är kanske naiv” trumpetade nyss Sebastian Semiatkowski rakt in svenska hjärtans djup. Klarna, vi pratar alltså om Klarna som ibland går under beteckningen betaljätte. Sebastian är vd för jätten.

Betaljätte betyder att företaget tar betalt för att ligga ute med betalning till e-handelsföretag. Den som drar upp sitt eget kontokort och betalar direkt behöver inte befatta sig med Semiatkowskis eventuella naivitet, men det finns andra skäl att intressera sig för Klarna.

Eller jätte, förresten. Runt 700 personer tvingas nu lämna Klarna på grund av… ja, att det gick åt skogen förra året med en miljardförlust. Så nu ska Klarna leta nya friska pengar, som det av någon anledning heter. Och då måste de nya investerarna övertygas om att affärsmodellen fungerar.

Jag vet inte. Efter att ha returnerat en i maj beställd vara, fick jag samma dag som den obsoleta fakturan förföll, ett mejl som löd: ”Det ser ut som att du missade din betalning.”

Efter att nyligen ha väntat i tjugosju minuter på att få ”chatta” med ”Barbro”, låt oss kalla henne så, presterade Klarna så här: ”Det är butiken som inte registrerat returen. Skulle rekommendera dig att kontakta dem för att be dem göra detta. Under tiden behöver du inte tänka på betalningen och du kan se fakturan pausad under ditt Klarna. När 20 dagar passerat kommer du att bli kontaktad av en handläggare på vår utredningsavdelning som kommer se efter hur det gått. Detta kommer att ske via vår app. Om de då mot förmodan inte löst sig för dig, är det bara att besvara vår utredningsavdelning i appen så kommer den handläggaren att hjälpa dig vidare. Känns det som vi lyckats lösa din fråga eller finns det några andra funderingar?”

Ser ut som… Behöver du inte tänka på betalningen… Bli kontaktad…Se efter hur det gått… Är det bara att besvara vår utredningsavdelning… Känns det som vi lyckats lösa din fråga?

Nej, det varken känns som, eller är så, att min fråga är besvarad. Och det är här Klarnas affärsmodell lösgör sig ur skuggorna. Tänk om jag som lydig svensk hade tagit fram min otroligt moderna betalmetod och fixat över pengarna samma dag som det såg ut som jag missat betalningen? Då hade Klarna både kunnat debitera företagskunden för sin tjänst att betala dem för min räkning. Och så hade Klarna kunnat få ränta på de pengar de, felaktigt, stampat fram från mig som privatkund. Innan de hade varit tvungna att returnera den av dem felaktigt debiterade summan. Och hade jag varit glömsk hade pengarna? Bingo.

Det är ju bara det att det går dåligt för Klarna? För dåligt är väl vad man måste kalla kostnader, inklusive kreditförluster, på 40,2 miljarder och intäkter på 3,1 miljarder.

Jag minns plötsligt när min demente far började få Klarnafakturor på sin medicin. Ja, det var ju ett apoteksbolag som använde Klarna och Klarna använde… min far. Född 1928 hade han aldrig använt dator eller balla betalmodeller. På första sidan av fakturan angavs en lustigt låg summa för hans medicin samt sista betaldag. Han trodde på det han såg, jag vände på bladet. Klarna hade kommit på att det var en fin service att erbjuda den äldre delen av vår befolkning medicin på avbetalning, oavsett om de bett om det eller behövde det. Med andra ord, gamla betalar mer för sin medicin utan att förstå det.

Nej, Sebastian Semiatkowski, jag tror inte du är naiv. Jag tror att du är förslagen. Och det är inte alltid en bra affär. Ha en fortsatt härlig dag på Klarna.

***

Läs även: Dotcom-bubblan 2.0

Text:

Toppbild: Fredrik Sandberg / TT