Sluuuta, Skellefteå kommun! Snälla sluta!
I stället för att söka en person som får välja egen titel och lön, borde kommunen börja avskeda kommunikatörer.
Toppbild: Skärmdump från Arbetsförmedlingen
Nu har du, ja egentligen vi alla, chansen att ”välja din roll, arbetsuppgifter och lön”. Åtminstone om man ska bokstavstolka Skellefteå kommuns annons för ”ett jobb utan gränser”. Det hela är, förstås, ett pr-jippo. När jag söker pressansvariga på kommunen verkar alla ovanligt upptagna. Jag kopplas vidare till kommunens växel, eller får höra telefonsvarare med budskapet att den person jag vill nå inte kan nås. Kanske anses det som finns att säga om jobbannonsen redan vara sagt och kommunicerat.
Detta är en argumenterande text. Alla åsikter är skribentens egna.
När kommunalrådet Evelina Fahlesson (S) häromdagen fick frågor om annonsen svarade hon entusiastiskt att "det är det som är så spännande" om att man inte vet vad personen som får jobbet ska syssla med (Norran, 2/9). I ett pressmeddelande på Skellefteås hemsida verkar kommundirektören Kristina Sundin Jonsson lika optimistisk. Hon hoppas få in ”kreativa ansökningar från personer som vågar tänka nytt och inte låser fast sig vid traditionella roller”.
Sluuuta. Snälla Kristina, och övriga inblandade, bara sluta. Ni är så fel ute. Fler kommuner borde tänka just så, traditionellt alltså. Se till att de grundläggande kommunala uppgifterna sköts. Respektera gränser. Hoppa inte på trenden, kommunsjukan, med allt fler anställda kommunikatörer och genant pr-kampanjande. Offentliganställda ska inte syssla med sådant. Torr, saklig och tråkig information ska det vara, som förr. Innan kommunikationsavdelningarna svällde, unga ”influencers” anlitades och alla applåderade när någon tänkte kreativt, ”utanför boxen”.
Den aktuella rekryteringskampanjen i Skellefteå påstås ha kostat kommunens skattebetalare 180 000 kronor. Den pr-skada kommunen får dras med är inte lika lätträknad, till glädje för alla kommunala nytänkare.
***