Bakom mina ananasglasögon

Bild: Anna-karin karlsson
Under 1980-talet var allt kul. Solglasögonen var precis lika extravaganta som livsstilen. Det var neonfärgade plastbågar i helt oförklarliga former som blixtar eller kometer. Jante var död och alla skulle sticka ut.
När 1990-talskraschen kom tonades solglasögonen ned. De stora flanellskjortorna matchades med John Lennon-inspirerade runda glas. I mesta ungdomsserien »Beverly Hills 90210«, som i sig inte visade på särskilt mycket ekonomisk kris, är introt fyllt av menade blickar bakom, eller över, smala metallbågar.
I slutet av 1990-talet kom it-boomen och alla skulle se ut som om det var minst år 2030 i futuristiska flugglasögon. Den mer glammiga varianten var lilatonade glas med gulliga figurer som stjärnor eller hjärtan i påklistrad strass.
Bubblan sprack och solglasögonen gick i början av 2000-talet återigen tillbaka till mer klassiska former. Stora, runda eller fyrkantiga bågar i plast som påminde om Jackie O:s elegans hade tidigare passat bäst på konservativa begravningar, men satt nu på kändisars näsryggar. Varken ekonomin eller solglasögontrenderna har hämtat sig ordentligt sedan dess. I många år har klassiska, anspråkslösa modeller som Way-farers och pilotglasögon varit självklara val.
Men i år har det hänt något. Årets solglasögonmode är lika utlevande som på 1980-talet. Starka färger, gärna så många som möjligt, på bågarna. De hetaste -modellerna är extremt kattögonformade solglasögon med vassa spetsar eller tjocka plastiga bågar. Så ska man tro solglasögon-trenden är snart ljusare ekonomiska tider att vänta.