Oroa dig inte för tidningsdöden – jag har lösningen

Text:

Har nu träffat en hel del journalister och redaktörer, på både papper och nät (senast i dag var jag på politico.com och träffade grundaren Jim VandeHei och några till). Trots att jag följer en massa amerikanska mediebloggar (ett par favoriter är Nieman Journalism Lab och PressThink) och är hyfsat uppdaterad på både tidningsdöd och annonskris hade jag inte förstått hur pessimistiska folk är har när det gäller möjligheterna för tidningar att tjäna pengar på annonser på nätet.

Problemet i dag är att många nätupplagor går bra när det gäller trafik – men det blir ingen utväxling i annonser. Och visst, det är lågkonjunktur, men ingen verkar tro att annonspengarna kommer tillbaka till nätet när det vänder upp igen.

Så, vad kommer hända? Många tidningar överväger nu allvarligt att börja ta betalt för innehåll (igen), och under året kommer en hel del sådana försök att sjösättas. Några, med ett innehåll som har en tydlig affärsnytta för folk i en viss bransch, kommer säkert lyckas med det – det klassiska exemplet är Wall Street Journal, hemma har vi ju Resumé och Dagens Media. Men den stora frågan, hur annonsörerna ska lockas tillbaka till tidningarna, är svårare. Tidningsläsare av stora morgontidningar är helt enkelt en för spretig grupp människor för annonsörerna att vara intresserade av. Garanterat kommer det nu en massa nya modeller där annonsutrymme paketeras och säljs på ett mycket smartare och kundanpassat sätt.

Personligen tror jag, utöver det, att en möjlig väg för kvalitetstidningar (som Fokus) är att använda varumärket som en bas för annan affärsverksamhet (tex säljer tidningen the Economist omvärldsbevakning och landanalyser). Sen slussas vinsterna i dessa verksamheter tillbaka till kärnverksamheten, nämligen god journalistik. Detta stärker varumärket, och gör i sin tur att fler vill köpa tjänsterna...och så blir det en god cirkel med både bra lönsamhet och resurser till kvalitetsjournalistik. Självklart bygger det på vattentäta skott mellan redaktion och övrig verksamhet. Well, det är en tanke i alla fall.

OBS Bonusläsning: Maureed Dowds möte med Googles Eric Scmidt här.