Plåta himlen – få väderprognos

Text:

I dessa tider när SMHI nästan dagligen får pisk av norska yr.no ger sig KTH in i leken. Läs själva pressmeddelandet som kom alldeles nyss:


Vad sägs om en skräddarsydd vädertjänst som innebär att du kan skicka ett mms som föreställer himlen där du är för tillfället, och därefter få tillbaka en väderleksprognos.

Nu har KTH-forskare tagit fram en mobil- och webbaserad väderlekstjänst som bygger på sociala medier.
– Dels kan användaren skicka ett mms eller sms, och få en väderleksprognos för de närmaste 24 timmarna där hon eller han befinner sig. Dels kan användare besöka vår webbplats, och därigenom få väderinformation för en specifik plats, säger Katarina Elevant, KTH-forskare och meterolog.

Vädertjänsten går under namnet Shareweather.com och har precis lanserats. Den bygger i grunden på en gratis global väderprognosmodell som räknar ut väderförhållandena cirka två veckor framåt. Sedan spetsas denna till rejält med hjälp av användarna som delar med sig av väderinformation där de befinner sig.

– Väderprognosmodellen har vissa brister, till exempel viktiga parametrar som molnighet vintertid och temperatur sommartid. Genom att användare bidrar med väderleksrapporter, på webben eller via sin mobiltelefonen, kan prognosen för alla andra som använder Shareweather.com bli markant mycket bättre, säger Katarina Elevant.

Hon förtydligar med ett exempel.

– Om det kommer en rejäl regnskur över Kungsholmen och du ska åka till Drottningholm för en picknick i det gröna är det intressant om någon rapporterar in denna regnskur i stan. Det är mycket möjligt att regnet drar vidare mot just Drottningholm efter en kortare eller längre tidsperiod, och det kan Shareweather.com till skillnad från många andra väderlekstjänster räkna ut, säger Katarina Elevant.

Men det finns ytterligare ett syfte med Shareweather.com och det är att samla in nya data som kan användas i klimatforskningen, påpekar Katarina Elevant. Via tjänsten kan man även rapportera in markfuktighet och det man har i sin trädgård, eller observationer av växter och djur i naturen. På det här sättet kan man samla in data från icke-experter, som kan användas av experter. Det blir som ett stort antal små fältstudier. Forskningen kring Shareweather.com kommer att fortsätta på det här spåret, liksom att fortsätta att utveckla vädervarningar för trafikanter, en tjänst man nu testat två vintrar i rad.
Hon fortsätter med att berätta att TV idag är det vanligaste sättet som svensken inhämtar väderinformation. Men så kommer det inte alltid att vara.

– En tydlig trend visar att under de senaste två åren har mobila tjänster blivit allt vanligare. Och nu är det även möjligt för användarna att själva bidra med lokal information, säger Katarina Elevant.

Hon tillägger att det inte är någon större skillnad mellan de olika väderprognosmodellerna. Avvikelsen är hårfin. Framtidens vinnare blir istället den tjänst som har den mest korrekta prognosen, och det är där användarna spelar en stor roll, som exempelvis på Shareweather.com.

Några problem med att få människor att rapportera in väder ser inte Katarina Elevant.

– Jag har noterat att det finns en stark vilja bland människor att bidra med förvånansvärt mycket information, till exempel när det gäller väder. I vintras fick vi över 500 rapporter, säger hon.

Vad säger ni? Kan det verkligen funka? Cool i så fall.