Veckans bråk: PR-byrån som tog över kultursidorna

Kulturcheferna försvarar sina val av skribenter, trots att de kommer från pr-byrån 500 Stockholm.

Text:

Bild: TT

I helgen gick Eric Rosén, kulturredaktör på Aftonbladet, till storms mot Lisa Irenius, Victor Malm och Johan Hilton, kulturchefer på Svenska Dagbladet, Expressen respektive Göteborgs-Posten. Skälet var att de tre utpekade konkurrenterna alla engagerar skribenter som arbetar på pr-byrån 500 Stockholm. 

"Varken jag eller andra läsare kan vara trygga i att ämnesvalet inte har något att göra med 500 Stockholms relationer till eller uppdrag från byråkunder", skrev Rosén. Han gav som exempel att pr-byråns grundare Love Bonnier nyligen har skrivit om artificiell intelligens, AI, på Expressen Kultur (en pikant detalj är att Bonnier är son till Jonas med samma efternamn, tidigare vd i familjens mediekoncern där Expressen ingår), att delägaren Casper Törnblom har skrivit i SvD om AI samt att medarbetaren Laura Ingemarsson har behandlat samma ämne i GP. Detta parallellt med att 500 Stockholm har kunder som arbetar kommersiellt med AI. 

Vi det här laget var känslorna så heta att Sveriges Radio kallade in till debatt i P1 Morgon-studion. 

"Detta är ett otroligt bra sätt för den här pr-byrån att marknadsföra sig och stärka sina kundrelationer till priset av kultursidornas integritet", sa Rosén i radion. 

Expressens Victor Malm krävde att Rosén gav konkreta exempel på att skribenterna har utnyttjat artiklarna för att driva en kommersiell agenda. 

"Annars finns en risk att du genom insinuationer och suggestioner slår dunster i ögonen på dina läsare och väcker frågetecken utan att ha något konkret på fötterna", sa Malm. 

500 Stockholm saknades i debatten men vd Casper Törnblom bidrog med en skriftlig kommentar: 

"Våra medarbetare går naturligtvis inte ärenden åt kunder när vi skriver kulturtexter." 

Nej, fattas bara annat.

***