Det är vi som är förövarna

Domen mot Pirate Bay är inte bara orättfärdig. Den försenar utvecklingen också.

Det är nu en vecka sedan domen i Pirate Bay-målet föll, ett års fängelse för var och en av de åtalade och 30 miljoner i skadestånd.

Jag anklagar de som kom fram till detta domslut, de ledarskribenter och kolumnister, de politiker, artister och före detta artister, som under en veckas tid hyllat, välkomnat, försvarat denna dom, tigit eller kallt kommenterat att den inte ändrar något.

Jag måste anklaga er, eftersom ni anklagar er själva.

De fyra misstänkta i detta mål dömdes för medhjälp till brott. Brottet var fildelning. Om de är medhjälparna, vilka är då förövarna?

Vi vet, bortom allt rimligt tvivel, att minst en miljon svenskar fildelat upphovsrättsskyddat material på nätet. Om de fyra ska ha ett års fängelse, så ska denna miljon svenskar ha mer än så.

Jag vill påstå att det knappt står att finna en person i detta land som inte har ett barn, en släkting, en vän eller någon annan, som fildelat. Om de fyra ska betala 30 miljoner så ska vi alla betala 30 miljarder.

Någon säger att de stal för vinnings skull. Jag har många invändningar mot vad de fyra står för, men affärsmän kan man inte anklaga dem för att vara. Före Pirate Bay hette det stora fildelningsprogrammet Kazaa. Det skapades av Niklas Zennström, som sedan tjänade miljarder på Skype och med rätta räknas bland det nya seklets mest respekterade svenska entreprenörer. Hade de fyra varit affärsmän så hade de hoppat av piratskeppet som multimiljonärer. Deras problem är att de är galna idealister.

Frågan är i stället: hur har ett av världens laglydigaste folk förvandlats till en massrörelse av kriminella? Inte har de drabbats av oemotståndlig lust att stjäla artisters och skapares pengar. Inte heller råder någon kommunistisk anda i Sverige där äganderätt likställs med stöld. Få tror att allt ska vara gratis.

Men, utan att riktigt kunnat formulera det, har svenskarna identifierat att pirateriet riktar sig mot en ännu större stöld av konsumenternas nytta.

En liter mjölk kostar cirka 2,50 kronor att producera, i affären kostar den knappa åtta. Det är tre gånger mer. Det låter mycket, mjölkbönderna klagar. Men mjölken ska trots allt paketeras, transporteras, säljas i butiker med kontorshyror, kyldiskar, personal i kassan. Tillkommer bioreklam och affischkampanjer.

Ett musikalbum kostar cirka 75–150 kronor, lagligt nedladdat. Av det går, i bästa fall, 15–20 kronor till artisten och produktionen. Det är fem till tio gånger mer. Och då finns ingen butik, inget paket, inget lager och någon tiondels öres distribution.

Hur är detta möjligt? Därför att det inte är riktig konkurrens. Ett oligopol av stora företag som äger det mesta från Elvis till Shakira, sitter på en kritisk mängd gammalt material. Det försvaras av ett garnnystan av lagar som bolagen inte själva förmår trassla sig ur, med lagar från decennierna efter Hollywoods födelse, lagar konstruerade för vinylskivor och celluloid. Ett patent som bär en industri gäller 20 år, medan en låt skyddas i 50.

Detta system har lärt oss att privat kulturkonsumtion måste vara dyrt, något för dem som har råd. Att det är bättre att 10 000 personer laddar ned ett album för 100 kronor, än att en miljon personer laddar ned samma musik för en krona – trots att intäkten är exakt densamma och samhällsnyttan hundrafallt större.

Det kanske låter naivt enkelt, men det är kontentan i analysen från världens främsta mikroekonomer, som Hal Varian i boken »Information Rules«. Det är vad de ledande svenska professorerna Per Krusell och John Hassler skriver på Ekonomistas.se. Med starka nätverkseffekter kan den fria marknaden kapas av lagtexter och ärvda industristrukturer.

Det har påståtts att fildelningssajter som betalar artisterna inte kan konkurrera med piraterna. Men det gör redan Spotify, trots att tjänsten motverkas av mediebolag. Och hur många skulle inte föredra godkänd, kvalitetsstämplad, krångelfri fildelning framför skumma piratvatten, om en låt kostade en krona och en film fem? Hur hög vore då toleransen mot gratispirater?

Domen har ingen effekt, har det sagts, piratteknologin finner omvägar. Men den bromsar utvecklingen av riktiga betaltjänster. Hade tingsrätten friat i stället för att fälla, hade den globala mediebranschen tvingats ställa om.

I stället tillåts hyckleriet underminera tron på institutionerna hos en generation som lever på nätet, och inte kommer att sluta göra det när de växer upp och får barn.

Dessutom är de fyra nu faktiskt dömda, till straff vi annars utmäter till knarklangare. Vi har skickat dem i fängelse för medhjälp till våra egna brott.

***
FÖR ÖVRIGT borde Filminstitutet, som ju ändå grundfinansierar svensk film för en svensk marknad, kräva att alla filmer de stöttar finns lagligt nedladdningsbara för fem kronor – för att utmana branschen att tänka om.

Prenumerera på Fokus!

41 nummer av Fokus för bara 1225 kronor!

48 comments

  • sörmlänning skriver:

    Varför bry sig om oligopolmusik? Det finns massor av artister i världen och som är mycket bra vilka skulle uppskatta en nedladdad låt för några kronor.
    Hur många musiker i Haiti skulle inte behöva några slantar?
    China-pop hörs inte i Sverige, dansmusik från Thailand och Elsalvador, njutbart från Angola och t.o.m. från Saudi och Indien…. etc.
    Låt USA:s monopol skjunka ned i glömska!!

  • Mirza Causevic skriver:

    Det är knarkarnas fel att det finns knarklangare. Utan knarkare inga …….

  • Kim skriver:

    En mycket bra och tänkvärd krönika.

  • Namnpertan skriver:

    inte så værst længe sen sv staten skulle førbjuda paraboler før att ”skydda” svenska statliga televisionen. samma sak hær nær gamla bakåtstrævare ska bestæmma och den stora fårskåkken bara sitter i soffan å nickar — hmmmmm

  • […] var bland dem som länkade till Martin Ådahs skarpa krönika om domen, eftersom den var just skarp. En av de saker som gör texten effektiv är resonemanget om […]

  • Martin Ådahl skriver:

    Till den som föreslog att jag ska få 2 kronor för min krönika vill jag bara säga att jag som betalning har mitt delägarskap i Fokus istället och några prenumerationer – eftersom jag tillsammans med de andra grundarna startade tidningen.

    Men jag skulle mer än gärna ta emot 20 öre från varje person som läste min krönika!

    :-)

  • Hanna (gratisbesatt.blogg.se) skriver:

    Väldigt bra skrivet. Du har helt rätt i det du säger!
    Titta gärna in och läs mitt inlägg om Antipiratbyråns skrämseltaktiker.

    http://gratisbesatt.blogg.se/2009/may/vad-betyder-det-egentligen.html

  • […] http://www.fokus.se/2009/04/det-ar-vi-som-ar-forovarna/ […]

  • Namn skriver:

    Det här var roligt! Ska föreslå för Fokus att betala Martin Å ca 2 sek. Det borde väl räcka enligt hans sätt att tänka. :-)

  • […] Read this article […]

  • NamnLena Wennberg skriver:

    Utmärkt – Lena Wennberg

  • Namn skriver:

    Dom verkliga skurkarna är som sagt var människor som delar ut iielaga filer, inte dom som står för infrastrukturen.

    Ta ett par lätt jämförbara exempel: Blocket och Gula Tidningen. Här säljs en hel del stulna cyklar, stereoapparater m.m. Blir ägarna till dessa tjänster åtalade? Varför? Jo det finns ingen stark organisation som driver ärendet och det är inte tillräcklig medialt intresse för åklagare, politiker m.m. att bry sig. Trots allt så borde detta ha högre prioritet hos det svenska rättväsenet då det rabbar den enkilde människan i stället för multinationella miljardföretag…

    Artikeln om när tjocktarmcancern kommer få sitt ”Bruna band” har vissa likheter. Det som inte är ”sexigt” får ingen uppmärksamhet även om det är fler son drabbas!

  • Johan skriver:

    Briljant!

  • Christian skriver:

    Snälla.
    AVSKAFFA LOBBYDEMOKRATIN!
    DEN ÄR VARKEN REPRESENTATIV ELLER DEMOKRATISK!
    FILDELNING ÄR ETT SEKUNDÄRT PROBLEM I DET STORA SAMMANHANGET.
    Tack

  • Daniel skriver:

    Underbart förslag om radikalt sänkta priser.

    Naturligtvis bör artisternas avans höjas rejält i procent av priset också. Varför? Jo, förutom rättviseskäl så är modern longtailmarketing (exempelvis tips på saker du borde gilla om du gillade det du just köpte på en sajt) betydligt mindre kostnadsintensiv än traditionell marknadsföring vid ett skivsläpp. Men produkten lever mycket längre eftersom den aldrig tar slut hos leverantören.

    Sen får vi aldrig glömma det goda exemplet hos indielablar som Factory (New Order, Happy Mondays): splitta alla intäkter 50/50 med upphovsmannen.

  • Soma skriver:

    Till Grå,
    Sveriges lagar som du verkar ha kännedom om kan ju diskuteras. Jag håller helt med om att domen mot de åtalade i Pirat Bay rättegången är absurdt hård.
    I och med ny teknologi/ nya tider får man också revidera meningen med stöld.
    När jag laddar ner en skiva så har jag inte betalt för den.Ekvationen kan vara enkel beroende hur man ser det.
    Jag väljer att kalla det för stöld och andra illegal fildelning.

  • Grå skriver:

    Till Soma: Illegal fildelning är brott mot upphovsrättslagen. Inte stöld. Två helt olika brott behandlade av två helt olika lagar. Stöld omfattar att beröva någon annan egendom. Illegal fildelning har inte med egendom att göra, utan med upphovsrätt, samt att ingenting försvinner, eftersom det kopieras. Varenda person med minsta kännedom om Sveriges lagar vet detta.

  • Namn farmorgun skriver:

    Lysande!

  • Soma skriver:

    Bra skrivet Martin men håller inte med dig alls. Stöld är stöld och man kan inte rättfärdiga det med att skivbolagen tjänar för mycket. Hur många liknande produkter finns det då inte som man skulle kunna sno åt sig.
    Dock är frågan svår eftersom stölden inte är fysisk, dvs en redan tryckt CD skiva försvinner inte av att du laddar ner den.
    Hursomhelst är det klart att en lösning måste till.

  • Kenneth E skriver:

    Mycket bra skrivet, det behövs fler klarsynta inlägg i denna otroligt aktuella fråga.

    Glöm nu inte att rösta PP i EU-valet 7 juni!

  • Mattias skriver:

    Bra skrivet.

    Men i mitt tycke så ska grabbarna fällas för brottet de begått. Straffen är dock orimligt höga, men att fria dem helt vore helt fel.

  • Tony skriver:

    Bra artikel !!
    Självklart kommer vi fortsätta att fildela, vi tvingas betala en straffavgift på all lagringsmedia vi köper i detta land.

  • Vän af Spotify skriver:

    Men sänk dennna pissundistrin! Låt 2009 vara det år du inte köper en enda skiva från artist med storbolag i ryggen. Låt den menlösa listmusiken stanna på hyllan & hitta nytt fräscht bra på myspace eller annan artistsida. Betala bara till artister som säljer sitt eget material & direkt tjänar på din insats! De är åtminstone tacksamma för en tia per låt! (vilket de aldrig fått ut när ett bolag roffat åt sig)

  • Mattias skriver:

    Mycket välskriven artikel och på pricken analyserat. Man undrar när maktmissbrukarna ska komma in i verkligheten

  • Rakio skriver:

    Fan vad värt.
    Sammanfattar mycket av vad piratrörelsen egentligen vill.
    Allt behöver inte vara gratis, bara inte extremt onödigt/gammaldags/monopoliskt dyrt.

    Btw upphovsrätten har förlängts till 70 år nu också.

  • […] Hoppa till kommentarer Två bra inlägg i fildelardebatten hittar du här och här. Jag tycker de sammanfattar vad jag känner i ordalag som överlägset överträffar mina […]

  • Anaïs skriver:

    Tack för ännu en enastående artikel. Faktum är att ”fildelning” är en ostoppbar teknik och ingenting man bör vara ”för” eller ”emot”, eftersom det är lika produktivt som att vara för eller emot vädret. Man måste förhålla sig till tekniken, helt enkelt. Den destruktiva kampen från den döende industrin är sorglig att bevittna, men det värsta är att de fortfarande har makt att göra mycket skada, inte minst för artister och kreatörer, som de alltid missbrukat men nu använder som minröjare. Frågan är om det någonsin går att tvätta bort den negativa laddning de skapat runt begreppet ”upphovsrätt”.

  • Aiue skriver:

    Wilhelm Reuch:

    Så hur stor andel menar du att Mozilla ska ha om jag laddar ner en fil via deras webläsare?
    Hur stor andel ska Seagate ha för att jag lagrar saker på deras HDD, eller Datorbutiken för att jag köpt min hårdvara där?

    Ska även återförsäljare för CD-spelare ha andel när en CD-skiva säljs?

    Det känns lite så när du tar upp sådant som totalt saknar relevans eller koppling som ”mellanhänder”. (Om jag säljer ett glas, är jag då mellanhand någonstans på vägen mellan mjölkbonden och slutkonsumenten?)

    Och det är knappast konstigt om samma retorik ekar om och om igen när industrin väljer att istället för att lyssna försöka trycka en massa nya lagar genom lagstiftarna (som tyvärr alltför ofta ger vika).

    De konkurrerar trots allt inte bara mot gratis, de konkurrerar mot en kvalitet och service de själva blint vägrar ge!

    Prova googla ”bob the millionaire”, den säger det faktiskt ganska bra.

  • Perty skriver:

    @Wilhelm Reuch

    Vet du hur mycket man skulle få betala för att få 20 miljoner träffar eller click-throughs som det heter genom marknadsföring på internet?

    Det är lite uppochnervända värden ibland. Vissa betalar för uppmärksamhet och andra vill att man ska betala för den samma.

  • Namn skriver:

    Bra krönika!
    Kan möjligen ha sagts i tidigare kommentarer, men i vilket fall TPB har ju nu lanserat en tjänst ”IPREDATOR” som om jag inte missminner mig kostar 5euro per månad, för att få en säker och ospårbar möjlighet till nedladdning.
    Och tror nog att intresset för denna tjänst är stort; DVS folk kan tänka sig betala för att ladda ned(!!!) Det finns ju oändliga möjligheter för mediebolag att genom spotify och andra streaming program få in ”sina” pengar som dom så gärna vill ha. Bara dom slutar vara så fördömt bakåtsträvande. (kassetband/VCD/radio/cd-r fördömdes alla som musiken/filmens domedag när de lanserades).

  • Teepee skriver:

    Bra krönika. Jag har oxå reagaerat på fängelsedomen för medhjälp, när fildelare som dömts fått böter och/eller villkorligt. Många laddar ner musik de redan köpt för att få den i rätt format för ipods m.m. men skulle knappast betala två ggr för samma musik.
    Produktionen av videos för lansering av musik har blivit en stor kostnad för skivbolagen. Personligen klarar jag mig utan dem, som ofta är sexistiska. Coola killar medan tjejerna bedöms utifrån hur de kan skaka på rumpan.
    Jag skulle gärna se en granskning av hur det går till när våra kommersiella radiokanaler väljer sina spellistor. Hur mkt betalar skivindustrin för att få sina artister promotade?

  • Claes Samson skriver:

    Det kommer ofrånkomligen att bli just som Martin Ådahl vill.
    Men förändringarna är smärtsamma för dem som nu har kontrollen; det som är på gång är större och mer genomgripande än till exempel när skråsystemet en gång i tiden fick ge sig.Frågan är hur länge vi får leva med de frustrerande försöken att hålla den tekniska och historiska utvecklingen i koppel.

  • […] Fokus » Det är vi som är förövarna- Finns en poäng där. Om medhjälp ger 1 år i finkan. Vad skall då alla de svenskar som använt Pirate Bay dömas till för straff? De verkliga förövarna. […]

  • […] Fokus » Det är vi som är förövarna […]

  • Namn skriver:

    en film för 5 kr, lätt att jag skulle kunna gå med på det!

  • Namn skriver:

    En mycket insiktsfull och klar analys av ämnet.

  • NamnRobert Rosén, Utkik Media skriver:

    Mycket bra formulerat, håller med dig.

  • JohanEje skriver:

    Mycket klokt och bra skrivet. Tack Martin!

  • Wilhelm Reuch skriver:

    Åter en av dessa okunniga artiklar om hur musikindustrin påstås fungera och det shangri-la som målas upp på andra sidan brandväggen.

    Ja, musiker kan bygga sina egna siter, betalsystem, hyra in sig på webhotell och sälja sina alster direkt. Men de får samma problem som de musiker som själva ger ut och distribuerar sina CD eller LP.

    Internet innebär ingen förändring eller borttagande av mellanhänder. Internet innebär bara nya mellanhänder. MySpace, Youtube, nätleverantörer, datorsäljare, browserprogammerare etc.

    Av det jag sett hittills så betalar Spotify, Last.FM eller t.ex. Youtube otroligt låga belopp till upphovsmännen. Pete Waterman som Youtube spelat på en sida 20 mijloner gånger fick för detta 155 kronor där Youtube då garanterat sålt reklam får många miljoner.

    Så de nya herrarna (internetindustrin som Piratkomplexet är en del av) är sjufallt värre än skivbolagen.

    Det enda TPB medfört är att båda dessa grupper herrar över musiker använder piratkopieringen som argument att förhandla ner ersättningarna till upphovsmän. Och ännu värre s.k. 360-kontrakt där musikernas herrar nu tar procent av alla musikernas intäkter (tshirts, konserter etc.) eftersom CD:n inte längre ger några pengar.

    Att sverige numera ligger extra utpekat på varningslistorna av världens länder när det gäller upphovsrättsbrott beror väl på att vi har Ericsson som betydelsefull industri. Ericsson har stora intressen i att använda musik och film till låga priser för att motivera försäljningen av sina överprissatta telefoner.

    Vi har nu hört piraternas retorik och utlovade fantasiland i över tio års tid och uppriktigt sagt låter det bara jävligt tjatigt och gammalt.

  • […] inte Martin Ådahl i Fokus i dag, han är […]

  • Steve skriver:

    15-20 kr låter som en fantastisk deal. Jag har aldrig hört talas om nån artist knuten till de 4 stora som fått mer än 8kr per skiva. Alltså blir cdpriset 10-20 gånger mer än vad skaparen får.

    Sjuk industri som gott kan behöva lite konkurrens, må så vara att det är TPB.

  • Rodja skriver:

    Helt rätt. Distributionsindustrin kämpar med näbbar och klor för att behålla sin affärsmodell. Om effektiviseringen nätet möjliggör skulle genomföras blir många företag överflödiga. Det är det kampen handlar om.

    Under tiden den kampen pågår hamnar artisterna och skaparna i ett varkeneller läge. Där de inte får betalt för de produkter som folk faktiskt är villiga att betala för. Så länge paketeringen är rimlig.

  • Dennis Nilsson skriver:

    Förr eller senare kommer dessa dinosaurier att falla. När en ny teknik slår igenom på allvar finns det bara två vägar att gå, antingen anpassa sig till och lära sig utnyttja den nya tekniken, alternativt envist hålla fast vid det gamla och gå under.

    Förmågan att anpassa sig till förändringar har varit fundamental för människans överlevnad genom historien. Neanderthalarna var perfekt anpassade för sin tid men de saknade förmåga att anpassa sig till förändringar i omvärlden och gick därför under.

    Film- och musikbranschen riskerar att bli vår tids neanderthalare för det går aldrig att stoppa teknisk utveckling med tvångsåtgärder.

    När det nya väl fått fäste sveper det fram som en lavin och sopar undan allt som saknar anpassningsförmåga och förpassar det till historiens skräpkammare. Film- och musikbranschens enda chans att överleva på sikt är att anpassa sig till det nya och lära sig utnyttja det till sin fördel.

  • […] mig en film för en femma! Posted in Blogg/Internet/IT by nattensbibliotek on april 24, 2009 Martin Ådahl i Focus skriver om fildelning och varför det hade varit bättre för branschen om männen bakom The Pirate Bay hade friats. Då […]

  • Maria skriver:

    Så oförskämd lite för en rättsinnehavare per såld exemplar enligt Jan Rosén, professor i imaterelrätt vid Sthlms Universitet, ordförande i Svensk förening för upphovsrätt och regeringens enmans utredare av upphovsrätten, enligt DN.se den 22 april:

    ”För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.”

  • Micke skriver:

    Förbannat bra skrivit! Du lyfter fram det som är relevant i fildelningsdebatten och gör det på ett riktigt snyggt sätt. Det är sådana här krönikor som borde uppmärksammas i media :)

  • Patrik skriver:

    Mycket bra skrivet!

  • Donsan skriver:

    Vad kan man förvänta sig när man ser hur korporativismen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism#Korporativismen_som_politiskt_system) breder ut sig i Sverige – Hur pressen – rättssystemet- etablerade partier (förutom kanske MP och V) och amerikansk styrda intresseorganisationer slår sig samman i en ohelig allians och hur de ovanför folkets huvuden myglar – ljuger – missbrukar lagar och våldför sig på individens integritet och demokratiska fri – och rättigheter?

    Vi behöver ett Piratparti i riksdagen snarast!! – Rösta på dem i nästa EU-val och kommande riksdagsvalet – hjälp dem över 4% strecket och sänd en signal till alla dem etablerade partierna att nu får det vara NOG! – Inga fler kontroll- och övervakningslagar – en ny och reformerad upphovsrätt som tar hänsyn till tekniken och dessa 2 miljoner fildelare – Fildelningen skadar ingen – vad än man vill få folk att tro! – alla dessa upphovsrättsivrare ljuger er rätt upp i ansiktet!