Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Redaktionsbloggen

Nej-sägarna vinner valet

November 2006 har Barack Obama och hans fru Michelle ett möte med sina rådgivare: Ska han ställa upp i presidentvalet? Michelle accepterar på ett villkor. Maken måste vara hemma varje helg. Rådgivarna vet att det är orealistiskt. Men alla vill att Obama ska ställa upp. Och de vet att han lyssnar på sin fru.

En vågar säga nej. Det finns, säger han, inga möjligheter.

Paret kandiderar till slut ändå. Men en potentiell konflikt var utagerad. Scenen berättas i den lysande reportageboken »Game Change« om presidentvalet 2008. Bokens budskap är kampanjstabernas centrala roll. Kandidaterna är skyltdockor som rådgivarna klär ut och skickar runt landet, utan att huvudpersonen har mycket att säga till om.

»Game Change« visar hur staben var en viktig orsak till att Hillary Clinton misslyckades. Clinton hade rekryterat folk från sin senatskampanj i New York som inte höll på en högre nivå. Som inte kunde hantera den stökiga maken, »The Bill Factor«.

Ett annat exempel är den tredje demokratiske kandidaten, John Edwards. Bakom ryggen på sin cancersjuka fru inledde Edwards en affär med en videojournalist, som släpptes hela vägen in i kampanjen, utan att rådgivarna sa stopp. Edwards gjorde journalisten med barn, ljög för medierna och övertalade en medhjälpare att ta på sig skulden.

Staberna är avgörande, kanske viktigare än kandidaten själv. I veckans Fokus berättar Martin Gelin om nyckelpersonerna i de nu aktuella kampanjerna. Vågar de säga nej?

John Edwards medhjälpare skrev en egen bok, »The Politician«, som mannen bakom tv-serien »The West Wing«, Aaron Sorkin, vill omarbeta till ett filmmanus. Detta efter att Sorkin är klar med manus till en annan film, om Apple-grundaren Steve Jobs.

I nästa vecka är det dags för Apples första stora produktnyhet sedan Jobs bortgång. Nina Brevinge tar tempen på världens högst värderade företag.

Kampanjerna och Apple är bara ett par av de stora berättelserna i världen just nu, berättelser som du självklart finner i Fokus.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera