Svepskäl att dejta

Text:

Det enda man behöver göra är att säga ja eller nej. Eller rättare sagt, svepa med fingret över mobilskärmen åt höger eller vänster. Sveper man bilden åt höger gillar man vad man ser, drar man bilden åt vänster gör man det inte. Om båda parterna gillar varandra öppnas ett privat konversationsfönster på skärmen och en kontakt mellan två, för varandra okända personer, kan ta sin början.

Tinder, som appen heter, är den snabbast växande dejtingappen i USA. Samma dag som den lanserades, 14 september 2012, testades den av 300 personer. En vecka senare hade appen tusen registrerade användare. Nu, ett drygt år efter Tinders födelse, har användarna värderat varandra 13 miljarder gånger genom att välja höger eller vänster. Succén har dessutom nåtts helt utan hjälp av reklam. I stället kopierade upphovsmakarna Facebooks framgångsstrategi; man presenterade Tinder för amerikanska universitetsstudenter och sedan spreds ryktet om den nya dejtingappen från mun till mun.

Att Tinder har lyckats slå sig fram i myllret av dejtingsajter och appar är inte så konstigt. Först och främst är den enkel att använda. Första och enda steget är att koppla dejtingappen till sitt Facebookkonto. Man behöver inte fylla i några uppgifter om ålder, längd och fritidsintressen. Inte heller behöver man knåpa ihop en presentation där man beskriver sig som en person som gillar mysiga hemmakvällar, tränar minst fyra gånger i veckan och har ett välbetalt och stimulerande arbete.

Den Facebookinformation Tinder tar del av och som dyker upp på skärmen är en profilbild följt av förnamn och ålder. Därefter kan man ställa in om man letar efter kvinnor, män eller både och, samt vilket åldersspann man vill avgränsa sökandet till. Så fort man gillat eller ratat en bild dyker nästa upp. »Det är som att spela ett spel, tills du kommer på att det faktiskt är riktiga människor bakom ansiktena du sveper fram och tillbaka«, beskrev Nick Summers appen i affärsmagasinet Businessweek.

Men framför allt så ligger Tinder helt rätt i tiden. Nästan en av tre svenskar har sökt efter en partner på internet, enligt en färsk undersökning från RFSU. Och ännu fler, 60 procent, ställer sig enligt samma undersökning positiva till att hitta kärleken på nätet. Det finns helt enkelt inget hysch-hysch kring nätdejting längre.

– Det upplevs inte längre som avvikande, säger Kristian Daneback, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Så var det inte i nätdejtingens begynnelse. När de första sajterna dök upp i mitten av nittiotalet jämställdes de med kontaktannonser i tidningar.

– Att söka sig till dejtingsidor hade något av desperationens skimmer över sig, det var den  sista utvägen att träffa någon om man hade misslyckats på alla andra sätt, säger Kristian Daneback.

Det var först efter millennieskiftet som dejtingsajterna fick sitt verkliga genombrott. Pionjärerna inom branschen Match.com och Spraydate.se fick allt fler konkurrenter och i dag omsätter branschen hundratals miljoner bara i Sverige. Match.com, omsatte nära 150 miljoner i Norden 2012. Den siffran väntas bli ännu större efter att företaget i år köpt upp konkurrenterna Spraydate och E-kontakt. Den näst största, Mötesplatsen.se, hade i sin tur en omsättning på 88 miljoner kronor samma år.

Att mäta dejtingsajternas storlek genom medlemsantal är svårare. Siffrorna är ofta missvisande, eftersom de gärna skyltar med ett högt medlemsantal enligt logiken att en stor medlemsbas innebär ett större urval av potentiella kärleksträffar och därmed attraherar nya medlemmar.

– Många skryter med att de har flera hundra tusen, trots att merparten av dessa inte varit inloggade på flera år, säger Mikael Josander, vd för Mötesplatsen.se.

I och med att konkurrensen har hårdnat, har sajterna blivit alltmer uppfinningsrika för att få kunderna att välja just deras hemsida. Exempelvis hänvisar flera hemsidor till vad man påstår är vetenskapliga metoder i sin marknadsföring. På Mötesplatsen.se finns tjänsten kallad matchningssök, där användaren får fylla i ett formulär om 300 frågor. Svaren bearbetas sedan med hjälp av en matematisk formel och användaren får därefter fram de medlemmar som bäst passar ihop med ens svar. I stället för att låta användarna leta upp intressanta personer, tar alltså sajten själv reda på vem du är och parar sedan ihop dig med en lämplig person.

Dejtingsajten Parship.se nöjer sig inte med att beskriva testet som vetenskapligt. De marknadsför sig som en »seriös matchmakingsite« med  »Betydligt större chans till framgång jämfört med alla andra sökformer«.

Problemet är att det inte finns några belägg för att dessa vetenskapliga metoder faktiskt fungerar, menar Mattias Lundberg, docent i psykologi vid Umeå universitet och legitimerad psykolog. Ingen forskning kan visa att matchning ökar chanserna för en livslång relation av den enkla anledningen att matchningsfunktionen inte existerat såpass lång tid ännu.

– Vad man däremot kan säga är att när man matchar ihop personer med liknande intressen så är det troligt att de har trevligt under de tre, fyra första dejterna och att de därmed kan börja attraheras av varandra, säger Mattias Lundberg.

Kort sagt, om båda parterna värnar om miljön och har ett intresse för vågsurfing har de något att prata om.

Gällande mer djupa personlighetsdrag är forskarvärlden tudelad. En del forskning visar på att lika barn leka bäst. Annan forskning pekar snarare på att det är olikheterna hos parterna i ett förhållande som får kärleken att hålla i ett längre perspektiv. Med det sagt, fyller ändå dejtingsidornas matchning en funktion.

– Tittar vi på hur vi träffas utanför nätet så träffas vi ju ofta genom våra gemensamma intressen. Dejtingsidor är alltså ytterligare en väg in. Det är i sig jättebra för de som av geografiska skäl eller av blyghet har svårt att träffa andra, säger Mattias Lundberg.

Ett annat sätt för dejtingsajterna att sticka ut från mängden har handlat om att nischa sig. Mazily.com riktar sig till kulturintresserade, Elitsinglar.se till de som är välutbildade, C-date.se till de som inte är ute efter ett seriöst förhållande, Norrlandskontakten.se till de som bor i Norrland, Sportdate.se till dem som är aktiva och Match50plus.se till en mer mogen publik.

En nischad sajt som fick mycket uppmärksamhet i samband med lansering var Victoria Milan som riktar sig till de som redan har ett förhållande men vill ha en affär vid sidan av.

Sajten anmäldes rekordmånga 206 gånger till Reklamombudsmannen från personer som ansåg tjänsten vara stötande och omoralisk. En reklam löd bland annat »Är du gift? Gör livet levande – ha en affär«. En annan sida som har väckt debatt är Astomi.se där man förutom att fylla i kön och ålder också anger sin etnicitet. Kritiker har anklagat sajten för att vara rasistisk medan upphovsmakarna förklarat att syftet snarare handlar om att motverka det tabu som finns kring att prata om etnicitet.

Men det är varken vetenskapliga metoder eller ökad profilering som de traditionella dejtingsajterna har ställt in siktet på. Nu handlar det om att tjänsten även ska finnas tillgänglig i mobilen.

– Vad vi ser är att mobiltelefonen blir ett allt viktigare verktyg för våra användare, säger Anna Bofeldt, marknadschef på Match.com.

– Vi kommer från den gamla desktop-kulturen. Vår utmaning nu är att utveckla en bra och användarvänlig produkt för mobilen. Det handlar om en överlevnadsfråga, säger Mötesplatsens vd Mikael Josander.

Än har Tinder inte slagit igenom i Sverige. I stället är det appen Badoo som Mikael Josander ser som den främsta »uppstickande konkurrenten«. Badoo lanserades i Spanien 2006 och i dag har tjänsten nästan 200 miljoner registrerade användare i 180 länder.

Samtidigt menar Mikael Josander att de traditionella dejtingsajterna har något som inte uppstickarna har: hög trovärdighet.

– Visst är Tinders framgång imponerande. Men det finns en högre nivå av privacy hos traditionella dejtingsajter. Alla är inte superbekväma med att koppla sin dejtingapp till Facebook, säger Mikael Josander.

Badoo-appen är inte bara kopplad till Facebook, den tar också hjälp av telefonens gps så att medlemmarna kan se precis var andra Badoo-användare befinner sig. En funktion som Match.com medvetet valt bort till sin mobilversion av sajten.

– Vår fördel är att vi uppfattas som väldigt seriösa av våra användare. Gps-styrning öppnar upp för möjligheten för mer causal dejting, något som vi inte vill förknippas med.

I klarspråk. Appar som Badoo och Tinder har fått ett rykte om sig att vara en bra mötesplats för personer som letar efter ett engångsligg.