Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Fick fronta. Jan Sjunnesson blev chefredaktör för sd:s tidning. I praktiken hade han dock lite att säga till om.

Inrikes

Propaganda med pr-problem

Internbråken kring sverigedemokraternas medie­projekt följer ett välbekant mönster.

Det var i juni förra året, efter många och långa förseningar, som sverigedemokraterna lanserade nyhetssajten Samtiden. Missnöjda med etablerade mediers bevakning av svensk politik var ambitionen att skapa en fri men till partiet närstående tidning, som kunde nå en bredare läsekrets än den internt inriktade SD-Kuriren. Pengar fanns. Blåsippan AB, partiets ägarbolag, öppnade plånboken. Och Jan Sjunnesson, en före detta skolledare som profilerat sig som invandringskritisk debattör, fick uppdraget att vara chefredaktör och ansvarig utgivare. Allt såg ut att rulla.

Fram till i lördags, då Sjunnesson sjöng ut i Dagens Nyheter.

– Jag har bara varit en maskot, jag har inte haft något inflytande över vad som publicerats. Erik Almqvist är den som styrt, sa han.

Sett med sverigedemokratiska ögon var allt som vanligt. Partiets snart decennielånga försök att få fram välvillig medie-bevakning har vanligtvis slutat i fiasko och konflikter. Och ofta har Erik Almqvist, tidigare finans-politisk talesperson, funnits med.

Under flera år var Dragan Klaric, en lokalpolitiker i Helsingborg, drivande bakom SD Television, en tv-kanal som producerade Youtubeinslag. Första klippet lades upp i början av 2009. Sverigedemokraterna delfinansierade projektet, och inför Almedalen 2010 uppgav Klaric att man storsatsade »för att marknadsföra partiet«.

Tre månader senare lämnade han sverigedemokraterna. Orsaken, skrev han i ett blogginlägg, är »att man en månad innan valet rövknullar mig genom att komma och kräva att jag ska lämna ifrån mig SD Television«. Och så drog han i gång en juridisk process för att visa att han, inte partiet, ägde rättigheterna till det som kanalen filmat. Varpå konflikten eskalerade med anklagelser om förtal och hackade mejlkonton.

Som gubben i lådan dök sedan Erik Almqvist upp och tog över tv-projektet. Och partistyrelsen storsatsade. Våren 2011 godkände man en budget på 900 000 kronor för innevarande år. Almqvist startade tv-utbildning, men det mesta föll. I sin bok »Bevara Sverige svenskt« beskriver Expressen-journalisten David Baas detaljrikt haverierna. Svagt ledarskap, oklara direktiv, plötsliga kontraorder. De medarbetare man efter möda lyckats rekrytera hoppade i stor utsträckning av.

Erik Almqvist hade också, efter valet 2010, igångsatt ett annat projekt. Han ville skapa en sajt som kombinerade nyheter med ett nätforum och ett uppslagsverk. Han kallade det Inkorrekt.nu, och bad bland andra Jimmie Åkesson och Mattias Karlsson om hjälp med att hitta på en slogan. Partiets pressavdelning ställde sig frågande till namnet.

Vid den här tiden fanns den framgångsrika nyhetsbloggen Politiskt Inkorrekt, som med en anonym redaktion publicerade invandringskritiska nyheter med udden riktad mot islam. I kommentarfältet, fyllt av hat, samlades partiets sympatisörer. Kent Ekeroth, då profil i ungdomsförbundet, administrerade sajtens donationer.

På hösten 2010 fick sverigedemokraterna, det har Expressen visat, en gräddfil till Politisk Inkorrekt för nyheter de ville få ut. Partiet ville fördjupa samarbetet. Politiskt Inkorrekt behövde å sin sida pengar. Men parterna kom inte överens. I oktober 2011 la sajten i stället ner, vilket förvånade, eftersom man just lanserat ett slags kompletterande uppslagsverk. För en kort stund hade debattören Mats Dagerlind en ny sajt med namnet »Inkorrekt – vi kompletterar bilden« uppe. Den ersattes av Avpixlat, där Dagerlind skrev krönikor. Redaktionen uppgavs i övrigt vara anonym. Sverige-demokrater, bland andra Erik Almqvist och Mattias Karlsson, bidrog med tips. Axpixlat blev framgångsrikt. Problemet var varumärket. Man försökte då gå från anonym hatsajt till respekterad publikation. Dagerlind tog över utgivarskapet och började skriva krönikor i SD-Kuriren, men diskussionen om rumsrent hängde kvar. Det slutade i konflikt. Dagerlind anser sig ha blivit lovad en anställning på SD-Kuriren men snarare funnit sig utmanövrerad. I februari i år lämnade han in ett betalningsföreläggande hos kronofogden på 80 000 kronor i uteblivna arvoden.

Almqvist

Bakom kulisserna.  Efter järnrörsskandalen var det omöjligt att låta Erik Almqvist styra nyhetssajten Samtiden, i alla fall utåt.

Avpixlats svaga varumärke och SD-Kurirens bristande räckvidd var bakgrunden till att partiet hösten 2012 började projektera en ny tidning. Återigen blev Erik Almqvist ansvarig, nu på distans från Ungern dit han flyttat efter järnrörsskandalen. Rekryteringsproblem följde. Men i juni förra året startade Samtiden med Jan Sjunnesson som utgivare. Samma Sjunnesson som nu säger att Erik Almqvist har fattat alla publicistiska beslut och i praktiken fungerat som chefredaktör och ansvarig utgivare:

– Alla i ledningen vet ju om att det är Erik Almqvist som styr Samtiden.

Sverigedemokraterna försöker nu med ett nytt namn. Markus Jonsson, avhoppad moderat som jobbat i Stockholms stadshus, har fått titeln som chefredaktör på Samtiden. Men historien avskräcker.

Dragan Klaric, Mats Dagerlind och Jan Sjunnesson, tre personer som skulle ge sverigedemokraterna bra press. Men som mest renderat motsatsen.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera