Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Kultur

Biografernas skräck – kvinnlig ondska

Svenska kvinnors visioner av ondska skrämmer bort svenska distributörer.

Den svenska regissören Isabella Eklöfs film »Holiday« fick mycket bra kritik när den visades på årets Sundance-festival. Filmen – som är en dansksvensk samproduktion om en ung kvinna som är trofé-flickvän till en gangster – såldes snabbt vidare till Spanien, Japan, Danmark, Holland och USA. Men i Sverige stötte den på patrull.

– Varför? Dom tycker kanske den är motbjudande. Jag tror att alla har sett den och att alla har tackat nej, säger Isabella Eklöf.

I en mycket grafisk scen blir kvinnan våldtagen av pojkvännen, och Eklöf tror att i Sverige uppfattas inte filmen som moraliskt korrekt.

– Svenskar är ju väldigt rädda. Kanske är de rädda för att någon annan ska tycka att den är dålig. För mig är reaktionerna överdrivna med tanke på vad Lars von Trier visar. Svenskar är väldigt luther­anska.

Hon är inte ensam om att få strålande kritik och festivalpriser i världen – för att sedan få problem med biodistributionen i Sverige. Det senaste året har detta drabbat ytterligare två kontroversiella, kvinnoregisserade filmer. Julia Ducournaus »kannibalfilm« »Raw« gick direkt till dvd. Coralie Fargeats hämndfilm »Revenge« fick en mycket begränsad biodistribution och släpps nu på dvd.

– Jag tror att det är så att man på de svenska multiplexbiograferna hellre vill sätta Hollywoodskräck, säger Nicolas Debot på Njutafilms, det bolag som köpte in den hyllade »Revenge«, där en ung kvinna hämnas på sina våldtäktsmän.

– Det är säkra kort, de får mycket besök, det räcker för dem. Jag tror skräckpubliken skulle ha uppskattat »Revenge«, men den fick ingen chans. I stället fick jag några sättningar på små art house-biografier – men där är publiken inte van vid denna sorts genrefilm.

Debot säger att situationen är annorlunda i Sverige jämfört med de andra nordiska länderna.

– I Norge gick skräckfilmen »It follows« bra, i Finland gick Gaspar Noés »Love« jättebra, för att vara den film det är.

Medan jag skriver denna artikel får jag ett sms från Eva Esséen på distributionsbolaget Triart. Till sist har de bestämt sig för att distribuera »Holiday« och att ge den biopremiär. 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera