Snyggast vänner vinner

Text:

Någon du känner har blivit fan av ett up-and-coming kommunalråd som kandiderar till riksdagen. Du kanske också vill bli ett Facebook-fan? Partierna har i valrörelsen verkligen lyckats väva in sig i internets vardag. Med varierande iver och framgång satsar alla hårt på att söka upp väljarna var de än befinner sig.

En ståndsmässig kampanj­sajt anno 2010 har små rutor för åtminstone Twitter, Youtube, Facebook och Flickr. Eftersom partierna är erfarna och professionella kampanj­organisationer arbetar de efter siffror.

De har anställt personal för att noga mäta besökare på hemsidan, inlänkar i bloggnätverk, followers, visningar och fans.

Valet 2010 är partiernas första trevande försök att omvandla dessa siffror till social organisation. De skryter gärna ut nyckeltal de är nöjda med för att framstå som rörelser med fart. Men siffrorna ljuger; för att utvinna någon verkligt användbar kunskap ur dem krävs åtminstone att de skådas i ljuset av ett valresultat.

Svenska Dagbladets sammanställning av nätstatistik i veckan landade i slutsatsen att sverigedemokraterna dominerar på internet. Twittraren Magnus Bråth sågade undersökningen med de träffande orden »Att säga att sd dominerar sociala medier är som att säga att folk oftast skickar mail om Viagra«.

Demokrati må vara en krass popularitetstävling, men i nätkampanjerna är det inte antalet vänner som räknas, utan – i brist på bättre ord – kvaliteten på dem.