Svart dag för småhandlare – systemet i rullning

Text:

Bild: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix TT

I USA har Black friday länge varit en etablerad shoppingdag och utgjort den största enskilda handelsdagen på året, som brukar infalla dagen efter Thanksgiving. Namnet kommer från att det är den dag på året då handlarnas annars röda förlustsiffror vänds till ett svart vinstresultat.

Svenska handlare har på senare år i snabb takt anammat readagen. I år inleds dagen då 22 blir 23 november och firas för tredje gången av Åhlénsgruppen, som driver över 60 varuhus i Sverige. Men de som lett utvecklingen har varit näthandlarna.

Eftersom en betydande del av svens-karnas onlinehandel sker hos kinesiska och amerikanska aktörer, som alla erbjudit kampanjvaror under Black friday, har svenska e-handlare svarat med egna erbjudanden för att inte förlora potentiella kunder. Det har i sin tur fått vanliga butikskedjor att hänga på; logiken är att ingen handlare vill stå utan egna kampanjer och gå miste om potentiella kunder.

Dygnet har visat sig vara en riktig kassako för företagen. År 2016 uppgick Black Friday-försäljningen till 3,6 miljarder kronor år. 2017 landade summan på 5,3 miljarder kronor, enligt sammanställningar från Postnord. I fjol handlade var tredje svensk och hälften av köpen gjordes på nätet. Snittkunden handlade för cirka 2 300 kronor och populärast var att handla kläder och hemelektronik. I år väntas konsumtionen öka ytterligare – prognoserna är lite osäkra om hur stor förändring det kan tänkas bli. Alla är dock är överens om att nytt rekord är att vänta.

En stor del av handeln under den svarta fredagen förklaras av att konsumenterna håller tillbaka och tidigarelägger sin konsumtion. Analysföretaget HUI research, som sammanställer statistik för detaljhandeln samt ger ut rapporter, slår fast att inköp som annars hade gjorts i september och oktober skjuts upp för att i stället göras till kampanjpris under Black friday. Detsamma gäller decemberhandeln – att varor som annars hade köpts i anslutning till jul i stället handlas till lockpris i november.

Enligt HUI går det inte att dra en entydig slutsats om ifall shoppingdagen utgör ett hot eller en möjlighet, eftersom somliga handlare passar på att tömma överskottslager från tidigare säsonger, medan andra tar fram särskilda sortiment anpassade för reorna. Klart är att handlare, varav somliga redan tampas med fallande butiksförsäljning, måste ha attraktiva erbjudanden för att inte förlora kunder.

Ett annat köpmönster har också utkristalliserats. En stor del av handeln kunder under Black friday köper främst åt sig själva, medan handeln i december främst utgörs av julklappar åt andra. En del kundgrupper framlastar dock sin konsumtion och köper mer åt sig själva. Därmed har de mindre pengar kvar till julklappar – en bild som om någon speglar samtiden.

De allra största vinnarna på Black friday är de stora detaljhandlarna som sluter avtal med tillverkare kring specifika produkter som ska säljas i stora volymer till lägre priser. Mindre handelsaktörer kan inte ingå likadana avtal och måste därför sänka sina priser på bekostnad av lägre vinst. En räddning är att julafton i år infaller på en måndag. Det innebär att en del av decemberförsäljningen kan tas igen när konsumenterna får två extra lediga dagar till att sätta sprätt på sina pengar.