Qvibergs nya parhäst

Text:

Bild: Jannie Flodman

Christen Ager-Hanssen är en av Norges mest prominenta personer. I alla fall om längden på Wikipedias text om en människa utgör måttstock för hennes betydelse. Artikeln fyller sex sidor. Norges rikaste man John Fredriksen har drygt två och statsministern Erna Solberg fyra. Petter Northug, en av tidernas främsta skidlöpare, ägnas också sex sidor – fast två är en förteckning över placeringar och medaljer.

Ager-Hanssen svarar »nej« på frågan om han har skrivit artikeln själv. Wikipedia, säger han, bygger på principen att om någon tycker att något är spännande så blir det längre texter.

– Det är ju massor som inte står med, som jag hade skrivit om jag hade gjort det själv.

De som nu undrar hur de har kunnat undgå denna storhet är ursäktade. Det var ett tag sedan Ager-Hanssen prydde tidningarnas förstasidor i nabolandet. I Sverige har han aldrig varit mer än en C-kändis, mest omskriven i samband med flygbolaget Fly Mes konkurs 2007 och i det påföljande ekobrottmålet. Ager-Hanssen, som var storägare, friades. Sedan var det tyst, men för ett par, tre år sedan började det viskas i Stockholms finanskretsar. Mats Qviberg hade skaffat en ny parhäst efter Sven Hagströmer (duon gick skilda vägar efter HQ Banks krasch 2011). En norrman, sas det. Mycket energisk. Mycket speciell.

Christen Ager-Hanssen har varit indragen i fler rättsprocesser. Först och främst i vad han själv beskriver som »Norges mest högprofilerade business war« – han är aldrig blygsam om det går att undvika. Det var en kamp med den norske inkasso-kungen Haakon Korsgaard om makten över Ager-Hanssens investmentbolag Cognition. Striden slutade 2011 med att Korsgaard dömdes till fängelse och blev utblottad. Erfarenheterna från dessa rättsliga strider förde Ager-Hanssen samman med Qviberg. Norrmannen har nämligen gjort till affärsidé att ge sig in i komplicerade tvister.

– Jag läste Carolina Neuraths bok om HQ-kraschen och tänkte direkt att det här är en partsinlaga, så här kan det inte ha gått till.

Så han begärde ut alla handlingar i målet – tiotusentals sidor – läste in sig och tog kontakt med finansmannen Sten Mörtstedt och advokaten Christer Sandberg, som kräver Mats Qviberg på miljardbelopp i spåren av HQ-kraschen. Tanken var att få till stånd en förlikning och ta provision från båda parterna. Men efter hand övertygades Ager-Hanssen om att Qviberg var Den gode, och motståndaren Den onde. Så i januari 2014 blev han Qvibergs bundsförvant, med kontroversiella metoder. Bland annat spelade han in samtal han förde med Mörtstedt och Sandberg, innan han valde sida.

– Jag hade aldrig klarat rätte-gången utan Christen, säger Qviberg som friades i brottmålet om HQ i somras. Civilmålet pågår just nu i Stockholms tingsrätt.

Ager-Hanssen håller med. Blygsamhet är, som sagt, inte hans bästa gren. Andra framträdande egenskaper är, enligt Mats Qviberg, social talang, humor och en extrem begåvning.

– Men ger man honom lillfingret så har man honom snabbt över hela kroppen, lägger finansmannen till.

Andra som stött på Ager-Hanssen nämner sådant som outtröttlig, positiv, sover knappt och  skrytsam. Det finns hårdare omdömen också, men dem lämnar vi därhän. Avspänt klädd i vit skjorta, grå tröja och mörkblå byxor sitter Ager-Hanssen framåtlutad över konferensbordet på sitt och Qvibergs kontor på Norrlandsgatan i Stockholm under stora delar av intervjun. Han talar intensivt. Betonar nästan varje ord så att allt han säger låter extra viktigt. Det är en man med passioner. Han älskar teknologi, han älskar detaljer. Han älskar människor som brinner för något, han älskar papperstidningar och tekniska paradigmskiften. Och så älskar han livet.

Är du rädd för döden?

– Ja! Livrädd, faktiskt.

Hemligheten bakom framgången i HQ-målet, liksom i tidigare rättstvister, var att han satte sig in i materialet – sammanlagt över två miljoner sidor. En vanlig enkel människa tror kanske att det är sådant man har jurister till, men det stämmer inte enligt norrmannen.

– Du måste vara nördig, du måste älska att grotta ner dig i små detaljer. Samtidigt måste du se helheten. Du måste även vara lite datanörd och du måste intressera dig för människor och vad som driver dem. Den kombinationen hittar du inte på en advokatbyrå.

Christen Ager-Hanssen och Mats Qviberg köpte nyligen gratistidningen Metros svenska utgåva tillsammans. Prislapp: 50 miljoner kronor. Säljare är Cristina Stenbecks maktbolag Kinnevik. Affären ledde till tappade hakor runt om i Mediesverige. Vad var syftet? Egentligen? »Qvibergs intentioner med Metro oroar«, löd rubriken till en krönika i Svenska Dagbladet.

Enligt Christen Ager-Hanssen är förvärvet av Metro helt och hållet hans idé. Qviberg är bara med som finansiär och kommer inte ha någon roll i tidningens skötsel. Det finns ingen baktanke att använda tidningen för att rentvå Mats Qvibergs namn, försäkrar Ager-Hanssen.

– Nej, det är helt ointressant. Tro mig. Vi har inget som helst syfte att påverka. Den här affären drivs helt utifrån varumärket Metro. Vi ska ligga i framkant av den tekniska utvecklingen och vidareutveckla vertikalerna.

Det där sista betyder att Metro ska samla nischade målgrupper online, alltefter deras intressen. I dag finns till exempel Studentkortet, en rabattklubb för 550 000 unga. Vidare är Metro Mode och Metro Jobb enligt Ager-Hanssen landets ledande sajter inom sina respektive områden.

– Och vi ska utveckla fler. Vi ska erbjuda ett livsstils-ekosystem.

Nöten, som alla försöker knäcka, är att konkurrenterna i den digitala världen inte i första hand är traditionella medier. Det är i stället nya aktörer som Google och Facebook som lägger beslag på en växande del av annonskakan.

På frågan hur Metro ska lyckas där så många går bet blir Ager-Hanssens svar oprecisa. Ord som »disruptive« förekommer, att riva upp vedertagna sanningar och arbeta på nya sätt. »Ett ledande nordeuropeiskt mediehus« genom att Metro flyttas över mot online och det kommer »fler vertikaler«. Målet är att bolaget ska vara lönsamt och redo för börsen om två år.

Det är lätt att förhålla sig avvaktande till dylika profetior. Samtidigt har Ager-Hanssen gjort till sitt signum att vinna, trots dåliga odds. Energi, tro på den egna förmågan och passion för att vända Metros nedåtgående intäktstrend saknas i alla fall inte