Krönika Erik Jersenius: Die dummen Schweden – vad hände med det svenska kunskapssamhället? Det är inte bara vår tyska som blir sämre med åren, vi lever nu i ett så kallat kunskapssamhälle där stora delar av befolkningen varken kan läsa eller räkna.
Veckans bråk Veckans bråk: Bildningsmörker i På spåret Bildningsbristen hos deltagarna upprör. Av: Redaktionen
Opinion När högskolorna blir politikens medlöpare Högskolornas roll som en oberoende kritisk kraft i samhället undermineras när forskare som Christian Sandström i Jönköping får sina karriärer förstörda för att de simmar motströms. Av: Erik J Olsson
Krönika PJ Anders Linder: Svensk skola behöver en dansk skalle Från intolerant skräckexempel till integrationspolitisk föregångare. Nu bör Danmark också visa oss vägen för skolpolitiken.
Krönika Erik Hörstadius: Skolans våta jämlikhetsdröm skapar förloraridentiteter Skolans mål borde väl ändå vara att hjälpa alla barn nå sin fulla potential. Inte att eliminera de skillnader som gör barnen unika.
Krönika Alice Teodorescu Måwe: Skolan måste ställa högre krav på ansträngning Dagens anpassningsåtgärder går ut på att eleverna ska slippa göra det som upplevs som jobbigt, när de i stället borde få massor av träning i just de krävande delarna.
Veckans Fokus Vad blir det av barn som aldrig får tävla? Svenska barn får inte räkna antalet mål i sina fotbollsmatcher längre. Håller vi på att klema bort dem? Av: Erik Hörstadius
BokrecensionKultur En stridsskrift till den djupa läsningens försvar Joel Halldorfs bok om läsandets och skrivandets betydelse för mänskligheten är stimulerande, ibland kul, stundtals pretentiös och alltid lärorik. Av: Gunilla Kindstrand
AktuelltUtrikes En strukturell kris för den högre utbildningen USA:s högskolesystem står inför en kris. Och den kan komma hit. Av: Malcom Kyeyune
Krönika Anna Björklund: AI har redan gjort alltihop meningslöst Människan mår bäst av att befinna sig på en svag, men ständigt, uppåtlutande inlärningskurva. Om denna inlärning inte längre behövs måste de hårt arbetande fråga sig om syftet med mänsklig verksamhet behövs över huvud taget.